Ujváry, Gábor (2021) Trianon és a magyar felsőoktatás. In: Metszéspont. Tanulmányok Trianon 100. évfordulóján. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest, pp. 53-75.
|
Text
HNM_Trianon_Ujvary.pdf Download (368kB) | Preview |
Abstract
A történelmi folyamatokat jelentősen alakíthatja, sőt irányíthatja valamely esemény, ám min- dent eldöntő hatást mégsem gyakorolhat rájuk. A fontosabb fordulatokat előzmények sora befo- lyásolja, amelyek a következményekre is nagymértékben hatnak. Soha nem egy, hanem szinte mindig számos tényező eredményezi a kisebb vagy nagyobb változásokat. Így volt ez a Trianon- hoz vezető út, különösen a felsőoktatás-politika esetében is. Annál inkább, mivel az 1920. június 4-én aláírt és az 1921. évi XXXIII. törvénnyel becikkelyezett békeszerződés a megcsonkított Magyarország kulturális és oktatási életére vonatkozó rendelkezéseket nem tartalmazott. Bár a külső, a diktátumot elfogadni kényszerítő tényezők az ország nagy részének elvesztéséhez vezet- tek, és óriási károkat okoztak kulturális-tudományos vonatkozásban is, e területen – több más szakpolitikával szemben – semmi sem korlátozta a megmaradt állam belső mozgásszabadságát. Ráadásul a felsőoktatás átalakítása már nem sokkal a Nemzeti Tanács hatalomátvétele után és még az ország teljes fölbomlása előtt, 1918 végén megkezdődött. Mindennek az előszele pedig a 20. század elejétől érezhető volt, az 1900–1901. évi egyetemi keresztmozgalomban, illetve külön- böző baloldali szervezetek és fórumok létrehozásában és tevékenységében.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | D History General and Old World / történelem > DN Middle Europe / Közép-Európa > DN1 Hungary / Magyarország |
Depositing User: | dr. Gábor Ujváry |
Date Deposited: | 26 Feb 2024 09:01 |
Last Modified: | 26 Feb 2024 09:01 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/188903 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |