REAL

Trianon és a magyar felsőoktatás

Ujváry, Gábor (2021) Trianon és a magyar felsőoktatás. In: Metszéspont. Tanulmányok Trianon 100. évfordulóján. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest, pp. 53-75.

[img]
Preview
Text
HNM_Trianon_Ujvary.pdf

Download (368kB) | Preview

Abstract

A történelmi folyamatokat jelentősen alakíthatja, sőt irányíthatja valamely esemény, ám min- dent eldöntő hatást mégsem gyakorolhat rájuk. A fontosabb fordulatokat előzmények sora befo- lyásolja, amelyek a következményekre is nagymértékben hatnak. Soha nem egy, hanem szinte mindig számos tényező eredményezi a kisebb vagy nagyobb változásokat. Így volt ez a Trianon- hoz vezető út, különösen a felsőoktatás-politika esetében is. Annál inkább, mivel az 1920. június 4-én aláírt és az 1921. évi XXXIII. törvénnyel becikkelyezett békeszerződés a megcsonkított Magyarország kulturális és oktatási életére vonatkozó rendelkezéseket nem tartalmazott. Bár a külső, a diktátumot elfogadni kényszerítő tényezők az ország nagy részének elvesztéséhez vezet- tek, és óriási károkat okoztak kulturális-tudományos vonatkozásban is, e területen – több más szakpolitikával szemben – semmi sem korlátozta a megmaradt állam belső mozgásszabadságát. Ráadásul a felsőoktatás átalakítása már nem sokkal a Nemzeti Tanács hatalomátvétele után és még az ország teljes fölbomlása előtt, 1918 végén megkezdődött. Mindennek az előszele pedig a 20. század elejétől érezhető volt, az 1900–1901. évi egyetemi keresztmozgalomban, illetve külön- böző baloldali szervezetek és fórumok létrehozásában és tevékenységében.

Item Type: Book Section
Subjects: D History General and Old World / történelem > DN Middle Europe / Közép-Európa > DN1 Hungary / Magyarország
Depositing User: dr. Gábor Ujváry
Date Deposited: 26 Feb 2024 09:01
Last Modified: 26 Feb 2024 09:01
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/188903

Actions (login required)

Edit Item Edit Item