Kézdy-Brózik, Vera and Lengyel, Zsuzsa (2021) Többszörös intelligencia a helyesírás-tanulás gyakorlatában. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 14 (2). pp. 65-86. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XIV_2021_2_5.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (3MB) |
Abstract
Howard Gardner nagy hatású elmélete szerint nemcsak az IQ-tesztekkel mérhető nyelvi és logikai képesség van: létezik képi, mozgásos, zenei, természeti, társas és személyes intelligencia is. Ezt a hagyományos iskolarendszer kevésbé értékeli, és kevésbé használja fel a tanulás folyamatában. A tanulmányban szereplő ötletek abban nyújtanak segítséget, hogy a diákok saját érdeklődésüknek, tehetségüknek megfelelően, a maguk módján tanulhassanak meg és gyakorolhassanak egy-egy írásmódot vagy helyesírási szabályt. A feladatok változatai lehetőséget adnak arra, hogy különböző évfolyamokon lehessen használni őket. A gyűjtemény bármilyen tananyag kiegészítő részeként használható változatlan formában, a kidolgozott lépésekkel, táblázatokkal, szövegekkel együtt, vagy ki-ki saját kedve, lehetőségei, kreativitása és a csoport igényei szerint alakíthatja tovább. | According to Howard Gardner’s high-impact theory, verbal-linguistic and logical-mathematical skills can not only be measured by IQ tests: there are visual-spatial, bodily-kinesthetic, musical, naturalistic, interpersonal and intrapersonal intelligences, too. This is less valued in the traditional school system and less used in the process of learning. Ideas presented in this study provide support to students to learn and practice a given writing mode or spelling rule in their own way, based on their own interest and talent. Different versions of the exercises make it possible to be used in various grades. This collection can be used as a supplementary part for any learning materials—unchanged, following the devised steps, tables and texts. Alternatively, it can be developed further by anyone based on their mood, possibilities, and creativity or according to the needs of the group.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | többszörös intelligencia, helyesírás, differenciálás | multiple intelligences, spelling, differentiation |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
Depositing User: | Zsófia Zádori |
Date Deposited: | 04 Mar 2024 11:45 |
Last Modified: | 04 Mar 2024 11:45 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/189620 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |