Mogyoródi, Emese (2023) Sókratés androgün filozófiája. ANTIK TANULMÁNYOK - STUDIA ANTIQUA, 67 (2). pp. 215-230. ISSN 0003-567X (nyomtatott); 1588-2748 (elektronikus)
|
Text
092-article-p215.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (460kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány Sókratés férfiasságának és nőiességének kérdéskörét járja körül, részben általában azon értelmezésekkel vitába szállva, amelyek a görög filozófiát alapvetően mizogünként fogják fel, részben azokkal, amelyek megkülönböztetik a (férfias) „elvek etikáját” és a (nőies „gondoskodás etikáját”. E célból áttekinti a sókratési életmód, tanítások, illetve módszerek azon vonásait, amelyek férfiasságát (katonai hősiesség, bátorság, viszontagságtűrés), illetve nőiességét („sókratési evangélium”, bábáskodás, gondoskodás és szolgálat) tanúsítják, és amellett érvel, hogy Sókratés e férfias és nőies attitűdök harmonikus egységét valósítja meg, és így elkerüli a mindkét nem esetében ártalmas „türannikus apa”, illetve „felfaló anya” archetípusát. Sókratés filozófiája se nem férfias, se nem nőies, de nem is gendersemleges, hanem androgün. Sókratés androgün filozófiája fejeződik ki etikájában is, melyben az általa képviselt legfőbb elv épp a gondoskodás, ezért esetében nem érvényes a fenti szembeállítás. The article discusses the masculinity and femininity of Socrates and argues, in part, against accounts that, in general consider Greek philosophy misogynist, in part, against the distinction of a (masculine) ethic of principles vs. (feminine) ethic of care. For this purpose, it examines traits or facts of the life, tenets and methods of Socrates that attest to typical masculine (military heroism, prowess, endurance) and feminine (the “Socratic gospel”, midwifery, caring and service) qualities and argues that Socrates achieves a harmonic unity of these masculine and feminine attitudes or traits and thus avoids the pitfalls of the destructive archetypes of both the “tyrannical father” and the “devouring mother”. Thus, the philosophy of Socrates is neither masculine or feminine, nor gender-neutral, but androgynous. The androgynous nature of Socratic philosophy is also attested by his ethics, in which the central “principle” is precisely caring, by which he supersedes the antagonism of an ethic of principles vs. an ethic of care.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Sókratés, férfiasság, nőiesség, feminizmus, elvi etika, gondoskodó etika, homoerotika, bábáskodás, androgün, mizogün; Socrates, masculine, feminine, feminism, ethic of principles, ethic of care, homoerotics, midwifery, androgynous, misogynist |
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia > PA10 Greek (Hellenic) / görög filológia P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PA Classical philology / klasszika-filológia > PA20 Latin / latin filológia |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Mar 2024 08:06 |
Last Modified: | 07 Mar 2024 08:06 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/189856 |
Actions (login required)
Edit Item |