Barabási, Tünde and Stark, Gabriella (2023) A romániai bölcsődei nevelési gyakorlat jellemzői az intézményrendszeri változás tükrében = The Romanian Nursery Education Practice in the Light of Recent Institutional Change. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 1 (2). pp. 65-79. ISSN 1785-4342 (nyomtatott); 2939-8649 (elektronikus)
|
Text
Mester_es_Tanitvany_2023.2-66-80.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (558kB) | Preview |
Abstract
Early childhood education in Romania belonged to the social sector before the 2022-2023 academic year, after which it was integrated into the education system in accordance with the emergency government decree 100/2021. At the same time, it is significant that the issues of nursery and kindergarten education already form a unit according to the 2019 early childhood education curriculum, which includes the development directions of both, the nursery and kindergarten levels as well. The effects of institutional changes have multiple effects on: nursery teachers, parents, kindergarten teachers. In our study, we present the characteristics of the practice of nursery education, as part of the education system, based on the experiences of nursery teachers. Our research questions are: to what extent it is consistent with the early childhood curriculum, and how prepared the nursery teachers are to apply the curricular requirements in their educational practice. According to the hypothesis of our questionnaire survey, nursery teachers are aware of the curriculum requirements, but the extent of their application is determined by the nursery teacher's prior education/qualification. Our results show that the nursery teachers know and understand well the types of activities and development areas appearing in the curriculum, but their practical appearance is influenced by the nursery teacher's studies. Overall, the study presents the nursery education practice appearing in the new institutional structure from the point of view of practicing teachers. A romániai kisgyermeknevelés a 2022-2023-as tanév előtt a szociális ágazatba tartozott, ezt követően tagolódott be az oktatási rendszerbe tagolódott a 100/2021-es sürgősségi kormányrendelet értelmében. Lényeges ugyanakkor, hogy curriculáris szabályozásban a bölcsődei és az óvodai nevelés kérdései egységet alkotnak már a 2019-es koragyermekkori nevelési curriculum értelmében, amely a bölcsődei és az óvodai szintek szabályozását egyaránt megjeleníti. Az bölcsődék intézményrendszeri változásának hatásai tovagyűrűzők: a bölcsődei nevelők, szülők, óvodapedagógusok számára is érzékelhetőek. Tanulmányunkban a bölcsődei nevelők tapasztalatai alapján mutatjuk be azt, hogy az oktatási rendszerbe tagolódott bölcsődei nevelés mindennapi gyakorlata milyen jellemzőkkel bír, és hogy ez a koragyermekkori curriculummal milyen mértékben van összhangban, mennyire felkészültek a bölcsődei nevelők a curriculáris előírások érvényesítésére. Kérdőíves vizsgálatunk hipotézise szerint a bölcsődei nevelők ismerik a curriculum előírásait, de az érvényesítés mértékét meghatározza a bölcsődei nevelő előzetes képzettsége/végzettsége. Eredményeink azt mutatják, hogy a bölcsődei nevelők ismerik jól értelmezik a curriculumban megjelenő tevékenységtípusokat, fejlesztési területeket, de ezek gyakorlati megjelenését befolyásolják a bölcsődei nevelő tanulmányai. Összességében a tanulmány az új intézménystruktúrában megjelenő bölcsődei nevelési gyakorlat helyzetképét mutatja be a gyakorló pedagógusok szempontjából.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Romanian early childhood education, institutional changes, nursery education; romániai koragyermekkori nevelés, intézményrendszeri átalakulás, bölcsődei nevelés |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Mar 2024 08:02 |
Last Modified: | 21 Mar 2024 08:02 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/190644 |
Actions (login required)
Edit Item |