REAL

Egy regionális felsőoktatási intézmény sikerei a vállalkozó egyetem megvalósításában : Az Edutus Egyetem Műszaki Intézetének példája

Peredy, Zoltán (2019) Egy regionális felsőoktatási intézmény sikerei a vállalkozó egyetem megvalósításában : Az Edutus Egyetem Műszaki Intézetének példája. ACTA PERIODICA (EDUTUS), XVII.. pp. 71-95. ISSN 2063-501X

[img]
Preview
Text
Peredy_Egy-regionalis.pdf - Published Version

Download (894kB) | Preview

Abstract

A felsőoktatás korábban példa nélküli kihívásokkal szembesül az elmúlt időszak globalizációs gazdasági és a társadalmi/demográfiai trendjei miatt. Ezek érintik a hagyományos felsőoktatás célrendszerét, küldetését, ”kínálati portfoliójának” átalakítását és bővítését, szervezeti rendszerét. Az utóbbi években a felsőoktatás átalakulása következtében megjelentek és egyre inkább teret nyernek az ún. harmadik generációs (vállalkozó) egyetemek is, ahol az oktatás és a K+F mellett megjelenik a piaci alapon történő tudáshasznosítás is és az üzleti szemléletű szervezeti működés. Napjainkban a vállalkozó egyetemek jelentősége növekszik, célszerű, ha a megvalósítás különböző lehetőségeit áttekintve az Edutus Egyetem Műszaki Intézetének példáján keresztül bemutatjuk, hogy egy regionális hazai felsőoktatási intézmény hogyan tudja a vállalkozó egyetem jellemzőit átültetni a gyakorlatba. Ennek fókuszában a regionális gazdaság és társadalomfejlesztési feladatok kell, hogy álljanak, az egyetem csomópontként működik a helyi vállalati ökoszisztémában. Ezt kiegészíti a finanszírozási források diverzifikálására való törekvés, az egyetem, mint szervezetnek vállalkozásként való piac és üzlet-orientált működtetése. A nemzetközi tapasztalatokra épülő, a konkrét példa elemzéséből levont főbb következtetések, tanulságok a szerző saját szakmai véleményét tükrözik. | Higher Education Institutions (HEI) have faced unprecedented challenges in recent times due to economic and social/demographic trends arising from globalisation. These emerging trends have crucial influence on the traditional higher education system’s original mission, reshaping its “service portfolio” and organizational structure. Largely due to this transformation processes, the “third-generation (entrepreneur) universities” gained increasingly importance, where besides the traditional educational and R&D activities they make efforts to take into practice the market-oriented knowledge-exploitation projects predominantly business purposes. Since the entrepreneurial universities play pivotal role in the entrepreneurial ecosystem, it should be worth making a comprehensive analysis, investigating example of the Edutus University Engineering Institute, to show how a regional HEI can take practice the main features of the entrepreneurial university by reviewing the various options for implementation in international context. The Edutus University should operate as a regional entrepreneurial hub in the local ecosystem focusing on the regional economic and social development tasks. In addition to, the diversification of funding sources, the market and business-oriented operation of the university as an organization should be inevitable. The main conclusions and lessons learned from the example reflect the author's own professional opinion.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
L Education / oktatás > LF Individual institutions (Europe) / oktatási intézmények, Európa > LF1 Individual institutions (Hungary) / oktatási intézmények, Magyarország
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 18 Apr 2024 11:06
Last Modified: 18 Apr 2024 11:06
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/192657

Actions (login required)

Edit Item Edit Item