REAL

A Család és iskola című lap óvodai képanyagának elemzése [Iconological analsys of the journal „Család és iskola”]

Fenyő, Imre (2022) A Család és iskola című lap óvodai képanyagának elemzése [Iconological analsys of the journal „Család és iskola”]. DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 10 (4). pp. 169-188. ISSN 2064-1060

[img]
Preview
Text
Fenyo_A_CSALAD_ES_ISKOLA.pdf - Published Version

Download (726kB) | Preview

Abstract

Az óvodák magyarországi történetének feltárása fontos feladat a neveléstörténeti kutatások előtt. Számos forrás áll rendelkezésünkre melynek feldolgozása hozzásegít minket, hogy pontosabban megértsük az intézményes kisgyermeknevelés tizenkilencedik és huszadik századi magyarországi tradícióit. Olyan források ezek, melyek információk egész sorát hordozzák – tárgyak, dokumentumok és természetesen a szakmai nyilvánosság fórumaként működő folyóiratokat is ide soroljuk. Jelen elemzés az egyik ilyen forrás, a Család és iskola (Gyermekünk) című folyóirat képi korpuszát teszi vizsgálata tárgyává, hogy áttekintse, miképpen jelenik meg a folyóirat képanyagában az óvoda, az intézményes kisgyermeknevelési környezet. A képi korpusz feldolgozásában a teljességre törekedtünk, feltártuk a folyóirat teljes képi állományát és kigyűjtöttük az óvodával, illetve az iskoláskor előtti életszakasszal kapcsolatos képi anyagot. Első lépésben kvantitatív elemzést végeztünk, hogy fel tudjuk mérni a téma súlyát és jelentőségét a képi korpusz egészéhez viszonyítva azt. Igyekeztünk elemzésünkben elkülöníteni az explicit és implicit tartalmakat, elemzésünkben érvényesíteni igyekeztünk a leíró és az interpretatív-megértő megközelítéseket is, elkülönítve az ikonográfiai és az ikonológiai megállapításokat. A következőkben elöljáróban rövid áttekintést nyújtunk az alkalmazott módszerről, ám előbb be kívánjuk mutatni a forrásként feldolgozott folyóiratot. | The journal „Család és iskola” during the two decades of its existence became a relevant and reliable source of the Hungarian early childhood educators. That is why we think that it is worth exploring the content connected to the history of the Hungarian kindergartens. The research deals mostly with the corpus of images presented in the journal from 1950 to 1973. We can use iconological analysis as well as iconografical tools. We would like to emphasize the symbolical image elements the magazine chose to support its messages about institutional education in kindergartens. According to the values, symbols and unintentional elements displayed in the images, we can separate image groups from the corpus: we can analyze the pictures of the children in kindergartens, the pictures of the educators, the images of the impact of the school. We would like to analyze what kind of values were displayed in the images, and also how the magazine’s representational practice changed over the decades of its existence.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: History of pre-school education, iconography, family and school
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HQ The family. Marriage. Woman / család, házasság, nőpolitika
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás
N Fine Arts / képzőművészet > NC Drawing Design Illustration / rajzművészet, formatervezés, illusztrálás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2024 07:10
Last Modified: 06 May 2024 07:10
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193868

Actions (login required)

Edit Item Edit Item