Kresztyankó, Annamária (2019) A szociokulturális nyelvi portfólió mint a nyelvi tudatosság módszertana. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (3). pp. 18-30. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XII_2019_3_2.pdf Restricted to Repository staff only Download (351kB) | Request a copy |
Abstract
A tanulmány célja a nyelvi portfólió módszertanának a bemutatása, amely a magyar nyelv- és irodalomtanítás osztálytermi gyakorlatait kapcsolja össze a tanulók mindennapi nyelvi gyakorlataival. Jelen írás elsőként e módszertan elméleti alapjait vázolja fel. Kiindulópontja a szociokulturális nyelvészeti és a vizuális nyelvi megközelítések egyesítése. A nyelvi portfólió a kritikai szociolingvisztika paradigmáját követve a nyelv és az identitás interszubjektív, diszkurzusokban alakuló jellegére helyezi a hangsúlyt, így a tanulmány alapvetően a nyelvi portfólióra mint a tudatosság gyakorlatára fókuszál. Egy osztálytermi kutatáson keresztül szemlélteti a nyelvi portfólió felhasználhatóságát; és kitekintést nyújt cigány kamaszok heteroglosszikus repertoárjaira is, amelyek ugyancsak e portfólió segítségével váltak „láthatóvá”.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 May 2024 13:47 |
Last Modified: | 13 May 2024 13:47 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/194794 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |