REAL

A szociokulturális nyelvi portfólió mint a nyelvi tudatosság módszertana

Kresztyankó, Annamária (2019) A szociokulturális nyelvi portfólió mint a nyelvi tudatosság módszertana. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (3). pp. 18-30. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_3_2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (351kB) | Request a copy

Abstract

A tanulmány célja a nyelvi portfólió módszertanának a bemutatása, amely a magyar nyelv- és irodalomtanítás osztálytermi gyakorlatait kapcsolja össze a tanulók mindennapi nyelvi gyakorlataival. Jelen írás elsőként e módszertan elméleti alapjait vázolja fel. Kiindulópontja a szociokulturális nyelvészeti és a vizuális nyelvi megközelítések egyesítése. A nyelvi portfólió a kritikai szociolingvisztika paradigmáját követve a nyelv és az identitás interszubjektív, diszkurzusokban alakuló jellegére helyezi a hangsúlyt, így a tanulmány alapvetően a nyelvi portfólióra mint a tudatosság gyakorlatára fókuszál. Egy osztálytermi kutatáson keresztül szemlélteti a nyelvi portfólió felhasználhatóságát; és kitekintést nyújt cigány kamaszok heteroglosszikus repertoárjaira is, amelyek ugyancsak e portfólió segítségével váltak „láthatóvá”.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 May 2024 13:47
Last Modified: 13 May 2024 13:47
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/194794

Actions (login required)

Edit Item Edit Item