Mayer, Péter (2019) A szemantikailag problematikus határozói mondatrészek oktathatóságáról. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (3). pp. 38-53. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XII_2019_3_4.pdf Restricted to Repository staff only Download (422kB) | Request a copy |
Abstract
A tanulmány által vizsgált magyar nyelvi tankönyvek nem foglalkoznak azzal a grammatikai kategóriával, amely más korábbi kiadványokban állandó határozóként volt feltüntetve. Az aszemantikus vonzatoknak is nevezett csoport közoktatásbeli mellőzését feltételezhetően a definíciójának a bonyolultsága, valamint az idesorolt szintagmatagok magas fokú szemantikai diverzitása indokolja. A tanulmány első része a határozók legfontosabb anyanyelv-pedagógiai kérdéseit tárgyalja. A második része az említett aszemantikus csoporthoz, tágabb értelemben pedig a jelentésük szempontjából absztrakt minőségű konstrukciókhoz kínál fel néhány könnyen kivitelezhető, példákkal szemléltetett, elméletfüggetlen gyakorlatot. Mindemellett tanácsokat ad arra az esetre, ha megkerülhetetlenné válna e speciális bővítménytípus részletes ismertetése az anyanyelvi órán. A bemutatott metodikai ötletek a kérdéses mondatrésztípusba sorolt elemek analízisében és egyúttal a metaforizáció témakörének a megalapozásában nyújthatnak segítséget.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 May 2024 13:35 |
Last Modified: | 13 May 2024 13:35 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/194800 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |