REAL

A szemantikailag problematikus határozói mondatrészek oktathatóságáról

Mayer, Péter (2019) A szemantikailag problematikus határozói mondatrészek oktathatóságáról. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (3). pp. 38-53. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_3_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (422kB) | Request a copy

Abstract

A tanulmány által vizsgált magyar nyelvi tankönyvek nem foglalkoznak azzal a grammatikai kategóriával, amely más korábbi kiadványokban állandó határozóként volt feltüntetve. Az aszemantikus vonzatoknak is nevezett csoport közoktatásbeli mellőzését feltételezhetően a definíciójának a bonyolultsága, valamint az idesorolt szintagmatagok magas fokú szemantikai diverzitása indokolja. A tanulmány első része a határozók legfontosabb anyanyelv-pedagógiai kérdéseit tárgyalja. A második része az említett aszemantikus csoporthoz, tágabb értelemben pedig a jelentésük szempontjából absztrakt minőségű konstrukciókhoz kínál fel néhány könnyen kivitelezhető, példákkal szemléltetett, elméletfüggetlen gyakorlatot. Mindemellett tanácsokat ad arra az esetre, ha megkerülhetetlenné válna e speciális bővítménytípus részletes ismertetése az anyanyelvi órán. A bemutatott metodikai ötletek a kérdéses mondatrésztípusba sorolt elemek analízisében és egyúttal a metaforizáció témakörének a megalapozásában nyújthatnak segítséget.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 May 2024 13:35
Last Modified: 13 May 2024 13:35
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/194800

Actions (login required)

Edit Item Edit Item