Rébay, Magdolna (2024) A Dunántúli Református Egyházkerület közoktatás-politikája az 1940-es évek első felében = The public education policy of the Transdanubian Reformed Church District in the first half of the 1940s. EGYHÁZTÖRTÉNETI SZEMLE : TUDOMÁNYOS FOLYÓIRAT, 25 (1). pp. 99-120. ISSN 1585-7476 (nyomtatott); 1587-026X (elektronikus)
|
Text
Eszemle-2024-1-web Extract[97-118].pdf Download (243kB) | Preview |
Abstract
Átfogó kutatásunkban a Horthy-korszak református közoktatás-politikáját elemezzük egyházkerületi közgyűlési jegyzőkönyvek alapján. A református egyház önkormányzati rendszerének köszönhetően az egyházkerületek fontos ágensei maradtak a központi szervek mellett a református oktatáspolitikának, az országos szintű döntések is bevonásukkal születtek. Érdemes tehát a regionális sajátosságokra rámutatni. A jelen tanulmány a Dunántúli Egyházkerülettel foglalkozik. Kérdéseink: 1. Hogyan reagált az egyházkerület az állami oktatáspolitika törekvéseire, intézkedéseire? 2. Milyen oktatáspolitikai irányelveket fogalmazott meg ő maga? 3. Milyen lépéseket tett az iskolái megerősítése, az oktatás színvonalának javítása/stabilizálása érdekében;? 4. Az iskolai vallásoktatás terén milyen változások születtek? A népoktatás területén két fő kérdés foglalkoztatta az egyházkerületet az 1940-es évek első felében: az ún. törpeiskolák megtartása, valamint a nyolcosztályos rendszerre történő áttérés megvalósítása. Utóbbi esetében eltérő nézetek is megjelentek: a visszacsatolt egyházmegyék területén már kialakították a nyolcéves formát, ezért ezek inkább tartalmi kérdéseket vetettek fel. A törpeiskolák kapcsán az átadás elkerülése különféle megoldási javaslatokat szült: családok betelepítése, lelkésztanító alkalmazása, az iskola előkészítővé tétele a lelkész oktatása mellett. A fejlesztések ebben az egyházkerületben is leginkább a középfokot, a középiskolákat érintették. A felekezeti fenntartók új iskolatípusokat indítottak, ami a szakképzés irányába történő bővítés célját tükrözi: Pápán kereskedelmi középiskola működött, Csurgón pedig mezőgazdasági. Révkomáromban a koedukált helyett férfi tanítóképző indult. Az állami oktatási törvények esetén az egyházkerület a végrehajtás mikéntjével foglalkozott. Igyekezett alkalmazkodni, valamint élni a jogszabályok adta lehetőségekkel. Az egyházkerület az állam partnerének tekintette magát, az egymásrautaltságot hangsúlyozta. Az iskolai vallásoktatás kérdése, megújítása ezen egyházkerületben kevésbé került elő.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Dunántúl, református egyház, iskola, vallásoktatás, Horthy-korszak |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BL Religion / vallás D History General and Old World / történelem > DN Middle Europe / Közép-Európa > DN1 Hungary / Magyarország L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
Depositing User: | István Varga |
Date Deposited: | 24 Jun 2024 08:45 |
Last Modified: | 24 Jun 2024 08:45 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/198180 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |