REAL

Gyenge olvasási képesség és pedagógiai relevanciái

Sipos, Zsóka (2019) Gyenge olvasási képesség és pedagógiai relevanciái. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (4). pp. 5-23. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_4_1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (667kB) | Request a copy

Abstract

A tanulmány a Meixner Alapítvány országos, reprezentatív olvasásmérési projektjéhez (n = 934) kapcsolódik, amely a Meixner Ildikó (2000) által 4. évfolyamosok mérésére kidolgozott olvasásvizsgálati eljárás aktualizálására és sztenderdizálására irányul. Arra a kutatási kérdésre keresi a választ, hogy az olvasási tempó, a pontosság, illetve a szövegértés terén gyenge tanulók kapnak-e segítséget a nehézségeik leküzdéséhez. A cikk bemutatja a jelenlegi ellátási rendszert, áttekinti az olvasási gyengeség fajtáit és ezek elterjedtségét. A szocioökonómiai helyzet és a fejlesztéshez való hozzáférés összefüggéseit elemzi, és vizsgálja azokat a lehetséges tényezőket, amelyek a teljes minta 28%-át kitevő, fejlesztést igénylő, ám abban nem részesülő tanulók ellátatlanságának hátterében húzódnak meg. Az elemzés rámutat arra, hogy sem a településtípus, sem a szülők iskolai végzettsége nem befolyásolja az intervenciós programokban való részvételt. Így a jobbítás kulcsa az ellátási rendszer egészében, annak felépítésében, a szakemberek speciális, olvasási problémák kezelésére vonatkozó ismereteinek bővítésében keresendő.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: olvasásmérési projekt, olvasásvizsgálat, olvasási problémák, szűrés, fejlesztés
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Jun 2024 11:15
Last Modified: 24 Jun 2024 11:15
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/198483

Actions (login required)

Edit Item Edit Item