Bodnár, Noémi (2019) Atipikus beszélők beszédének megítélése kisiskolás korban. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (4). pp. 24-36. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XII_2019_4_2.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (576kB) | Request a copy |
Abstract
A gyermekek nyelvi attitűdjének kutatása fontos adalékokkal szolgálhat az anyanyelvi nevelés, a nyelvi érzékenyítés témaköréhez. A gyermekek mindennapjaik során találkozhatnak olyan beszélőkkel, akiknek a beszéde valamilyen szempontból eltér a megszokottól. Jelen tanulmány kisiskolás korú gyermekek három atipikus beszédmód: az idegen akcentus, az r-l paralália, valamint a hallássérültekre jellemző beszédmód iránti attitűdjének a feltérképezésére koncentrál. A 30 első osztályos gyermekkel végzett mérés eredményei szerint a gyermekek képesek észrevenni a különböző beszédmódok közötti eltéréseket, és bizonyos változatokat negatívabban ítélnek meg. Az attitűdök nem kizárólag az adott beszédmódra, hanem az adott beszédmóddal rendelkező beszélőre is kiterjednek. A megfelelő nyelvi érzékenyítés hozzájárulhat a lingvicizmus kialakulásának a megelőzéséhez, valamint a nyelvi attitűdök formálásához.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 24 Jun 2024 11:16 |
Last Modified: | 24 Jun 2024 11:16 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/198486 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |