REAL

Atipikus beszélők beszédének megítélése kisiskolás korban

Bodnár, Noémi (2019) Atipikus beszélők beszédének megítélése kisiskolás korban. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (4). pp. 24-36. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_4_2.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (576kB) | Request a copy

Abstract

A gyermekek nyelvi attitűdjének kutatása fontos adalékokkal szolgálhat az anyanyelvi nevelés, a nyelvi érzékenyítés témaköréhez. A gyermekek mindennapjaik során találkozhatnak olyan beszélőkkel, akiknek a beszéde valamilyen szempontból eltér a megszokottól. Jelen tanulmány kisiskolás korú gyermekek három atipikus beszédmód: az idegen akcentus, az r-l paralália, valamint a hallássérültekre jellemző beszédmód iránti attitűdjének a feltérképezésére koncentrál. A 30 első osztályos gyermekkel végzett mérés eredményei szerint a gyermekek képesek észrevenni a különböző beszédmódok közötti eltéréseket, és bizonyos változatokat negatívabban ítélnek meg. Az attitűdök nem kizárólag az adott beszédmódra, hanem az adott beszédmóddal rendelkező beszélőre is kiterjednek. A megfelelő nyelvi érzékenyítés hozzájárulhat a lingvicizmus kialakulásának a megelőzéséhez, valamint a nyelvi attitűdök formálásához.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Jun 2024 11:16
Last Modified: 24 Jun 2024 11:16
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/198486

Actions (login required)

Edit Item Edit Item