Fülekiné Joó, Anikó (2018) Kiskamaszok olvasási attitűdjének nemek közötti különbségei – a szülői olvasói magatartás mint lehetséges magyarázó tényező = The Gender Differences in Subteeners’ Reading Attitude - The Impact of Parental Reading Behaviour. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 11 (2). pp. 37-51. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XI_2018_2_3.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (813kB) | Request a copy |
Abstract
A tanulmány a kiskamaszok olvasási attitűdjének nemek közti különbségeire irányuló kutatás eredményeit mutatja be, és azt vizsgálja, hogy a szülői olvasási magatartás lehet-e a jelenség magyarázó tényezője. Az alkalmazott elméleti megközelítés az attitűd tri-komponensű modelljein alapul, az empirikus adatfelvétel az olvasási preferenciákra, szokásokra, attitűdökre irányul. A mérésben 1601 fős tanulói minta jelenik meg, kiegészítve a szülői válaszokkal, részben adaptált, részben saját fejlesztésű kérdőívekkel. Az elemzés módszere a varianciaanalízis (ANOVA), ahol független változónak tekinthetők az olvasás tárgyiasult dimenziói, tárgya, célja és gyakorisága. Az előzetes feltételezést alátámasztó eredmény az, hogy a lányok olvasási attitűdje általában kedvezőbb, és ezt jobban befolyásolja a szülők olvasási magatartása. A fiúk esetében a szülői olvasói magatartás hatása gyengébb, viszont az apa által közvetített minta meghatározóbb. Mindezek mellett a tanulmány további lehetőségeket vet fel a kutatás folytatására.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kiskamasz, olvasási attitűd, nem, szülői olvasói magatartás; subteeners, reading attitude, gender, parental reading behavior |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 26 Jun 2024 06:37 |
Last Modified: | 26 Jun 2024 06:37 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/198647 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |