Pap, Katalin and Popovics, Csilla and Tóth Ugyonka, Helga and Orgoványi-Gajdos, Judit (2024) A matematika és a természettudományos tantárgyakkal kapcsolatos tanulói attitűdöket befolyásoló tényezők. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio paedagogica, 45. pp. 239-254. ISSN 26309742
|
Text
4_5_Pap Katalin_et_al.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A tanárképzésre jelentkezők száma az utóbbi öt évben közel a felére csökkent a korábbiakhoz képest, miközben az elöregedő pedagóguskorfa miatt a nyugdíjba vonuló pedagógusok száma évről évre nő (vö.: Varga, 2022). A tanárképzés területei közül a természettudományos szakpárokat választják a legkevesebben, a fizika-, illetve kémiatanár szakoknál pedig kifejezetten kritikus a helyzet. Mindezekből kifolyólag a közoktatásban is ezeken a területen a legjelentősebb a tanárhiány (Lannert, 2021). Az iskolai tantárgyak kedveltségét és annak okait kutató vizsgálatok a 70-es évektől kerültek a hazai és nemzetközi kutatások fókuszába. Nem véletlenül, hiszen a tanulók tantárgyi attitűdjének vizsgálata többszörösen is indokolt: hatással lehet az adott tudományterületen elért tanulmányi eredményeikre és a pályaválasztási szándékra, illetve számot adhatnak egy-egy tantárgy oktatási módszereinek sikerességéről, a módszertanának hatékonyságáról, esetleges újítások szükségességéről (Csapó, 2000; Malmos–Chrappán, 2016). Az elmúlt években zajlott, természettudományos tantárgyakra vonatkozó tanulói attitűdvizsgálatok hasonló tendenciát mutatnak a tekintetben, hogy a természettudományos tárgyakat általában megelőzik a humán tárgyak, az informatika és az idegen nyelv. A természettudományos tárgyak közül a legkedveltebb a biológia, a legkevésbé pedig a fizika, amely általában véve is a teljes tantárgyi rangsor végén helyezkedik el (Csíkos, 2012; Malmos–Chrappán, 2016; Chrappán, 2017; Czető, 2022). Ha összevetjük mindezt azzal, hogy a középiskolában kedvelt tantárgy jellemzően az, amiből a tanulók leginkább valószínű, hogy továbbtanulnak, akkor már egyáltalán nem meglepő a hallgatói létszámok alakulása sem (vö.: Csapó, 2000; Csíkos, 2012). Ebben a tanulmányban a matematika és természettudományos (biológia, kémia, fizika) tantárgyakkal kapcsolatos tanulói attitűdvizsgálatok eredményeit és a tendenciák lehetséges okait elemezzük.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában Q Science / természettudomány > Q1 Science (General) / természettudomány általában Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika |
Depositing User: | Tibor Gál |
Date Deposited: | 05 Jul 2024 08:46 |
Last Modified: | 05 Jul 2024 08:46 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/199341 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |