Szalainé, Tóth Tünde and Nagyné, Horváth Emília and Falus, András and Bihariné, Krekó Ilona and Mészárosné, Darvay Sarolta and Kitzinger, István and Kukovecz, Éva and Karacs, Zsuzsanna and Horváth, Zsolt and Kőrösiné, Molnár Andrea and Jánossyné, Solt Anna and Feith, Helga Judit (2019) A felső tagozatos és a középiskolai biológia tankönyvek szerepe az egészségnevelésben = The role of elementary school senior class-and secondary school biology textbooks in health education. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 60 (2). pp. 35-41. ISSN 1786-2434
|
Text
10846-Cikkszovege-47463-1-10-20230404.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (210kB) | Preview |
Abstract
Az ifjúsági egészségfejlesztés nagy jelentőségű a jelen és a jövő társadalma számára. Mindehhez az iskolai tananyagokon túl komplex, átfogó és a gyakorlati munkában, tanácsadásban is jól használható, felelősségteljes információkat kívánunk adni a korszerűkörnyezettudatosság, a táplálkozás, a mozgáskultúra és a szenvedélybetegségek kérdésein át többek között az iskola-egészségügy, a mentálhigiéné, a pszichoszomatikus kórképek, az egészséges öregedés, a család és a bioetika legfőbb kérdéseinek köréből.Ehhez pontos isme-retek szükségesek az iskolai tananyag egészségneveléssel kapcsolatos részleteit illetően. Áttekintésünk alapján megállapítható, hogy az ötödik osztálytól a nyolcadikig, majd tizenket-tedikig a természettudományos tanulmányi-oktatási terv és az oktatási tananyag (egy-két részletkérdéstől eltekintve) alkalmas az egészségtudatosságra való nevelés korcsoportra specifikus alapjainak lerakására. | Youth health promotionis of great importance for present and future society. For this, beyond school curricula, we want to provide comprehensive, complex, and reliable information well-developed for use in practice and counselling, including the issues of modern environmentalawareness, nutrition, movement culture and addictions, among others, the key issues of school health, mental health, psychosomatic diseases, healthy aging, family and bioethics.This requires accurate knowledge of the school curriculum related to health educa-tion. Based on our review it can be concluded that from the fifth grade to the eighth, and then to the twelfth, the science education plan and educational curriculum (apart from one or two minor details) are suitable for laying the foundation for theage-specific basis of health awareness education.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | egészségnevelés; köznevelés; biológia oktatás; tankönyvek | health education; public education; biology teaching; textbooks |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában L Education / oktatás > LT Textbooks / tankönyvek Q Science / természettudomány > QH Natural history / természetrajz > QH301 Biology / biológia R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA427.9 Health care / egészségvédelem |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 04 Jul 2024 14:07 |
Last Modified: | 04 Jul 2024 14:07 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/199357 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |