Lelovics, Zsuzsanna (2017) A rendszeres reggelizés mint szokáskialakítás és értékközvetítés a középiskolás korosztályban = Regular breakfast as a knowledge and habit forming among students in sec-ondary education. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 58 (1). pp. 5-14. ISSN 1786-2434
|
Text
10569-Cikkszovege-46950-1-10-20230330.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (538kB) | Preview |
Abstract
Összefoglaló: Az ezredfordulón a magyar tanulók körében a reggelit otthon nem fogyasztók ará-nya 23%-a volt, míg kifejezetten a középiskolás korosztályban a diákok 62%-a reggelizett. A 2016-ban végzett Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása (Health Behaviour in School-aged Children – HBSC) felmérés során kapott eredmények szerint a hétköznapokon soha nem reggeliző fiúk aránya a 9. évfolyamon 32%, a 11. évfolyamon 37%, míg a lányoké a 9. évfolyamon 39%, a 11. évfolyamon 41% volt. Szerző célul tűzte ki a középiskolások körében a reggelizés mint táplál-kozási szokás rendszeresebbé tételére irányuló törekvés eredményességének mérését, ennek ér-dekében a táplálkozási szokások nyomon követését, továbbá az általa vezetett beavatkozás haté-konyságának megállapítását.Módszertan: A tíz tanórából álló oktatási folyamatban (1, illetve 2 tanév) egészséges, ismert táp-lálékallergiában nem szenvedő, önkéntes részvételű 9. és 10. évfolyamos (14,5–16,5 éves) tanu-lók (n = 364; 181 fiú /50%/ és 183 lány /50%/) vettek részt. További két tanévben nyomonkövetés történt. Az adatfelvétel táplálkozási kérdőív és a táplálkozási napló párhuzamos kitöltésén, az ér-tékelés az elemzéseken túl azok összevetésén is alapult.Eredmények: A középiskolás korosztály szinte kivétel nélkül (99%) tisztában volt areggeli jelentő-ségével az oktatás végére (kezdetekor: 85%). Az ismeretek szokásrendszerbe történő beépítése azonban ettől az aránytól nagymértékben elmaradt: 48%-ról – az oktatás végére (átmenetileg) 72%-ra – a kutatás végére pedig 59%-ra nőtt a rendszeresen reggeliző diákok aránya. A korábban rendszeresen reggelit nem fogyasztó diákok 21%-a vált rendszeres reggelizővé.Következtetések:A kutatás elején és a kutatás végén sem volt szignifikáns kapcsolat (χ2 = 0,6100 és χ2 = 2,7712; p > 0,05) a tudás és a szokás között a rendszeres reggelizés vonatkozásában.Összegzés: A diákok egészséges táplálkozásra nevelése során nagyon fontos behatárolni azt az információtartalmat, ami szükséges és elégséges az egészséges táplálkozáshoz. A rendszeres reg-gelizés fontossága egyértelműen ilyen ismeret. A szokások kialakítása, és a szokások megváltoz-tatása nem tekinthető azonos nevelési feladatnak. A rögzült szokások megváltoztatása nehezebb, hosszabb időt igénylő feladat.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | táplálkozáspedagógia, reggelizés, szokáskialakítás, középiskolások |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás R Medicine / orvostudomány > RM Therapeutics. Pharmacology / terápia, gyógyszertan > RM215-RM216 Nutrition, Dietetics / Táplálkozás, dietetika T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TX Home economics / háztartástan > TX642-TX840 Food sciences / élelmiszertudomány |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 16 Jul 2024 09:52 |
Last Modified: | 16 Jul 2024 09:52 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/200265 |
Actions (login required)
Edit Item |