REAL

Generációs különbségek a felnőttképzési módszertanban = Changes in Adult Education Methodology

Malatyinszki, Szilárd (2022) Generációs különbségek a felnőttképzési módszertanban = Changes in Adult Education Methodology. In: Tanuló társadalom : Oktatáskutatás járvány idején. HERA Évkönyvek (9). Debreceni Egyetemi Kiadó; Hungarian Educational Research Association (HERA), Budapest, Debrecen, pp. 414-425. ISBN 9786155657108

[img]
Preview
Text
HERA_Evkonyvek_IX_bc-416-427.pdf

Download (469kB) | Preview

Abstract

A felnőttképzés módszertana jelentősen megváltozott. Ma már nem lehet homogén csoportnak tekinteni jelentős életkori eltéréssel rendelkező képzésben résztvevőket. Más módszerek, más eszközök állnak rendelkezésre a tudás elsajátításához. A digitális technológia, az időgazdálkodás megváltozása, az információfeldolgozás változásának sajátosságai olyan új felnőttképzési módszereket igényelnek. A tudás elsajátítása szükséges ahhoz, hogy az Ipar 4.0 kapcsán a termelő berendezések, gépek működési jellemzőinek a digitalizálásához hozzá tudjanak járulni a dolgozók, másrészt az Ipar 5.0 révén elindulhasson a robotok és az emberek szakértelmének ötvözete a 21. században. Kutatásunkban a felnőttképző intézmények, felnőttképzési szakemberek és a képzésbe bevont személyek nézőpontjait vizsgáljuk annak érdekében, hogy minél nagyobb hatékonysággal tudjuk a digitális technológiát bevonni, segítségül hívni a felnőttképzésben. Vizsgáltuk az intézmények, oktatók felkészültségét és nyitottságát, valamint az eltérő generációkat képviselő felnőttképzés szolgáltatását igénybe vevők digitális kompetenciáit és elvárásait is. Kutatásunkkal megismertük a Magyarországon, Békés megyében működő felnőttképzési vállalkozások helyzetét, az eltérő generációk igényeit, tanulási szokásait, illetve meghatároztuk a digitális kompetencia fejlesztésének irányait a felnőttképzés területén. | The methodology of adult learning has changed significantly. Today, it is no longer possible to consider it a homogeneous group of trainees with a significant age difference. Different methods and tools are available to acquire knowledge. Digital technology, changes in time management, changes in the way information is processed require new methods in adult learning. The acquisition of knowledge is necessary to enable workers to contribute to the digitization of the operating characteristics of production equipment and machinery in the context of Industry 4.0 and, on the other hand, to enable the combination of robotic and human skills to be launched in the 21st century through Industry 5.0. In our research, we examine the perspectives of adult education institutions, adult education professionals, and the people involved in adult education to ameliorate the use of digital technology in adult education as effectively as possible. We looked at the readiness and openness of institutions and trainers and the digital competencies and expectations of adult learning users of different generations. With our research, we got to know the situation of adult education enterprises operating in Hungary, in Békés County, the needs and learning habits of different generations, and determined the directions of digital competence development in adult education.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: felnőttképzés, módszertani megújulás, generációs eltérések, adult education, methodological renewal, generational differences
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 20 Jul 2024 07:12
Last Modified: 20 Jul 2024 07:12
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/200611

Actions (login required)

Edit Item Edit Item