Buti, Nikolett and Wilhelm, Márta and H. Ekler, Judit (2020) A testnevelés órához kapcsolódó tudatos vízfogyasztás = Conscious water consumption related to PE. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 61 (2). pp. 63-73. ISSN 1786-2434
|
Text
11007-Cikkszovege-47841-1-10-20230405.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (495kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: Számos kutatás szerint a diákok nagyon kevés folyadékot fogyasztanak. Ennek következménye lehet, hogy csökken a koncentrációjuk, romlik a figyelmük, rövidtávú memóriájuk, ezáltal az iskolai eredményeik is. Mindezek elkerülhetőek, ha megfelelő mértékben, tudatosan pótolják az elvesztett folyadékmennyiséget. Jelen kutatásban célunk volt, hogy saját tervezésű intervenciós programunkkal kedvező szokásokat alakítsunk ki a tanulókban, tudatosítsuk bennük a megfelelő mértékű folyadékpótlás fontosságát, különös tekintettel a sporttevékenységek során fellépő vízhiány megfelelő pótlására. Módszertan: Az intervenció 2016 októberétől 2018 januárjáig tartott, amit 2019 júniusában utóméréssel zártunk le. A mintát kettő 9. évfolyamos középiskolai osztály képezte (n=46). Az adatokat a kutatási idő alatt ötször, 3 féle módon gyűjtöttük: 1. A tanulók meghatározott időpontokban, egy héten keresztül naplózták a naponta elfogyasztott folyadék mennyiségét és fajtáját (víz, tea, üdítő, levesek, stb.); 2. A mintacsoport online kérdőívet töltött ki az élet-módbeli szokásairól a kutatás végén; 3. InBody 720 testösszetétel-analizáló készülék segítség-ével vizsgáltuk meg valamennyi személy testösszetételi változásait. Míg a kontrollcsoportot nem támogattuk semmilyen formában, a mintacsoportnál jelentős beavatkozásokat tettünk folyadékfogyasztásuk ösztönzésére. Ezeket a segítő eljárásokat a vizsgálat előrehaladtával folyamatosan csökkentettük. Eredmények: A vizsgálati csoport tanulói a kutatás elején nem fogyasztottak megfelelő mennyiségű folyadékot (M = 1510 ml), viszont a vizsgálat végére folyadékfogyasztásukat szignifikánsan, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság ajánlásának mértékére növelték (M = 2200 ml, p < 0,000). A változás a teljes testvíztartalom szignifikáns növekedését is eredményezte (p = 0,009). A tanulók 60%-a növelte vízfogyasztását, és 34%-atért át a vízre a cukros üdítők helyett. Megbeszélés és következtetések: Az utómérés (2019. június) adatai szerint programunk pozitívan hatott a diákok életvitelére, tudatossá váltak a vízfogyasztás tekintetében, hiszen folyadékfogyasztásuk értéke az intervenciót lezáró 5. méréssel (2018. január) azonos. Kutatásunkkal igazolni tudtuk, hogy érdemes a sportoláshoz kapcsolódó tudatos folyadék fogyasztásra figyelmet fordítani, mivel ezáltal a diákok vízfogyasztása érdemben növelhető.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tudatos folyadékfogyasztás; testnevelés órai vízfogyasztás; szokáskialakítás |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA427.9 Health care / egészségvédelem R Medicine / orvostudomány > RM Therapeutics. Pharmacology / terápia, gyógyszertan > RM215-RM216 Nutrition, Dietetics / Táplálkozás, dietetika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 22 Jul 2024 13:31 |
Last Modified: | 22 Jul 2024 13:31 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/200751 |
Actions (login required)
Edit Item |