Steklács, János (2024) Az olvasási fluencia fogalma és jelentősége az olvasástanítás rendszerében : Egy feltáró kutatás elméleti háttere és a paradigmaváltás kérdései. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (2). pp. 5-24. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
ANYP_XVII_2024_2_1.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (390kB) | Request a copy |
Abstract
Az olvasási fluencia, az olvasás folyékonysága az elmúlt két évtizedben a tudományos érdeklődés középpontjába került. A kutatási eredmények több ország oktatási rendszerének gyakorlatában meghonosodtak, jelentősen hozzájárulva az olvasástanítás és -tanulás folyamatának, rendszerének sikeresebb működéséhez, fejlődéséhez. A kutatások rávilágítottak arra, hogy az olvasási fluencia az olvasási képességek, részképességek rendszerében a szövegértő olvasást leginkább befolyásoló, meghatározó komponens. A tanulmány arra vállalkozik, hogy áttekinti az olvasási fluencia legfontosabb elméleti kérdéseit, részterületeit, elemeit, majd kitér arra a kérdésre, hogy a téma hogyan illeszkedhet a hazai olvasástanítás paradigmarendszerébe. Végül pedig bemutatja az első hazai, viszonylag nagy mintán elvégzett hangos olvasási fluenciát vizsgáló felmérés tervezésének, lebonyolításának a kérdéseit, jellemzőit.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | olvasási fluencia, szövegértés, hangos olvasás, olvasástanulás, olvasási képességek |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 03 Sep 2024 11:57 |
Last Modified: | 03 Sep 2024 11:57 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/204146 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |