Szenczi, Beáta and Fejes, József Balázs and Vígh, Tibor and Hódi, Ágnes and Tary, Blanka (2024) Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez – az olvasási motiváció támogatása II. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (2). pp. 25-39. ISSN 2060-0623
Text
ANYP_XVII_2024_2_2.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (438kB) | Request a copy |
Abstract
Annak ellenére, hogy nemzetközi színtéren számos eredményes intervenció és ajánlás érhető el, amelyek az olvasási motiváció erősítését segíthetik, magyar nyelvű, a pedagógiai gyakorlatot támogató útmutatás alig található ebben a témában. A tanulmány első része az olvasási motiváció elméleti alapjait tekintette át. A második rész a nemzetközi szakirodalom alapján javaslatot tesz hét, a mindennapi osztálytermi gyakorlatba beépíthető, olvasási motivációt támogató alapelvre, amelyek a következők: (1) célok kitűzése, (2) tapasztalatszerzés és az előzetes ismeretek aktiválása, (3) érdekes szövegek alkalmazása, (4) autonómiatámogatás, (5) kompetenciaérzés és a pozitív énkép támogatása, (6) szociális motívumok és a kollaboráció támogatása és (7) megfelelő értékelési eljárások alkalmazása. Az egyes alapelvek megvalósítását gyakorlati ötletek segítik. Az alapelvek bármelyik olyan tantárgyi tartalomhoz hozzákapcsolhatók, amelyek írott szövegek tanulói feldolgozására épülnek.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | olvasási motiváció, szövegértés, tantárgyakba ágyazott fejlesztés |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 03 Sep 2024 11:58 |
Last Modified: | 03 Sep 2024 11:58 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/204147 |
Actions (login required)
Edit Item |