Bartha, Blanka (2024) A morfológiai tudatosság mérésének és fejlesztésének lehetőségei középiskoláskorban = Possibilities for measuring and developing morphological awareness at secondary school age. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (3). pp. 31-43. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
ANYP_XVII_2024_3_3.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (366kB) | Request a copy |
Abstract
A morfológiai tudatosság a szavakat alkotó morfémák felismerésével és manipulálásával kapcsolatos képesség, amely egyaránt fontos szerepet játszik az olvasáselsajátításban és a szövegértési képesség fejlődésében. Hazánkban a morfológiai tudatosság kutatása az anyanyelv-elsajátítás korai szakaszaira korlátozódik, de relevánsnak látszik a középiskolás korú tanulók tudatosságának a vizsgálata is. A kutatás célja feltérképezni, hogy milyen eszközökkel mérhető a 15 éves szakiskolás tanulók morfológiai tudatossága, és felmérni, hogy tanórai keretek között van-e lehetőség a fejlesztésére. A tanulmány bemutat egy olyan tesztet, amely alkalmasnak bizonyult a középiskolás tanulók morfológiai tudatosságának a mérésére, és szemlélteti, hogy a fejlesztés előtt és után hogyan teljesítettek a teszt résztvevői. A kutatás a fejlesztés hatásosságát kontrollcsoport eredményeivel igazolja, majd összegzi a kutatási és a pedagógiai tapasztalatokat. | Morphological awareness which plays an equally important role in reading acquisition and the development of text comprehension skills, refers to the ability to recognize and manipulate morphemes, the building blocks of words. In Hungary, research on morphological awareness has been limited to the early stages of first language acquisition, but it seems relevant to examine the awareness of secondary school students, too. The aim of this research is to explore what tools can be used to measure the morphological awareness of 15-year-old vocational school students and to assess whether there is room for development within classroom settings. The study presents a test that proved to be suitable for measuring secondary school students’ morphological awareness and illustrates how the test participants performed before and after development. The research demonstrates the effectiveness of the development with control group results, and then summarizes the research and pedagogical experiences.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | anyanyelv-pedagógia, morfológiai tudatosság, középiskola, tanórai fejlesztés, teszt, first language pedagogy, morphological awareness, secondary school, classroom development, test |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 08 Oct 2024 11:56 |
Last Modified: | 08 Oct 2024 11:56 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/207077 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |