REAL

Különleges oktatási időszakok : Felvételizők és szüleiktapasztalatai a digitális tanrendről = Special times in education – what grammar school applicants and their parents have to say about the school closures during the Covid-19 pandemic

Berényi, Eszter (2021) Különleges oktatási időszakok : Felvételizők és szüleiktapasztalatai a digitális tanrendről = Special times in education – what grammar school applicants and their parents have to say about the school closures during the Covid-19 pandemic. ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT, 32 (1). pp. 112-131. ISSN 0865-0810

[img]
Preview
Text
esely_2021-1_112-131_berenyi.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (670kB) | Preview

Abstract

A tanulmány azt mutatja be, hogy hogyan érintette a digitális tanrend a hat-, illetve nyolcosztályos gimnáziumba felvételizőket. A Covid-19 alatti iskolabezárásokkal kapcsolatos releváns szakirodalmak és a kisgimnáziumi iskolaforma bemutatása után egy vegyes módszertannal készült kutatás eredményeinek segítségével kerül sor a két egymást követő időszak: a felvételizési felkészülés, majd az azt váratlanul követő iskolabezárás alatti időszak tapasztalatainak elemzésére. A két időszakban közös, hogy az iskola intézménye kevés szerepet vállal a tanulásban az érintettek számára, ezért a tanulók családjaira jóval több teher hárul, mint az egyéb időszakokban. A tanulmány bemutatja az érintett családok tanulástámogatási gyakorlatainak közös és eltérő elemeit a két időszakra vonatkozóan, és az ezekkel kapcsolatban felmerült főbb problémákat. | The aim of this article is to scrutinize the experiences of applicants to the selective six- and eight-year long grammar schools during the Covid-lockdown of the schools. First the relevant literature on school closures during Covid-19 and the specialties of the early selective grammar schools will be presented. Then the application process, and the school lockdown period will be analyzed using the results of a mixed method research. The two periods have in common that the school as an institution plays a passive role in both periods for those involved. As a consequence the families must play a more active role in the educational activities of their children than in other, less special periods. The study presents the common and different features of the learning support practices of the affected families during the two periods and the main problems encountered by them.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: középiskolai felvételi, Covid-19, iskolabezárás, család | secondary school application, Covid-19, school closure, family
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HN Social history and conditions. / társadalomtörténet > HN1 Social problems / társadalmi-szociális problémák
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA76.16-QA76.165 Communication networks, media, information society / kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 28 Oct 2024 13:21
Last Modified: 28 Oct 2024 13:21
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/208106

Actions (login required)

Edit Item Edit Item