Katona, András (2010) A Széchenyi-kép változásai a rendszerváltozás előtti ötödfél évtized magyar történelemtankönyveiben. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 1 (4). ISSN 2061-6260
|
Text
01_04_05_Katona.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (3MB) | Preview |
Abstract
A magyar általános és középiskolai történelemtankönyvek mindenkor nagy teret szenteltek a magyar nemzeti eszme reformkori kifejlődésének, a reformországgyűléseknek, a reformnemességen belüli ideológiai irányzatoknak, Kossuth és Széchenyi személyének. Sajnos, az utóbbi kettőt gyakran szembeállítva egymással. Ebből az összehasonlításból – bizony – többnyire „a legnagyobb magyar” „jött ki rosszul”. És ennek jobbára XX. századi ideológiai okai vannak, melyek a „létező szocializmusban”, a történelmi materializmusban gyökereznek. Ennek ötödfél évtizedét tekinti át ez a tanulmány, mely az 1945 és 1990 közötti időszak tucatnál is több általános és középiskolai történelemtankönyvét vizsgálja, a korszak meghatározó történettudományi szintéziseivel összevetve. Vizsgálati módszerünk, hogy miközben „végigfutunk” az adott időszak tankönyveinek általános Széchenyi-képén, néhány jellemző tankönyvet részletesebben is bemutatunk a téma szempontjából, ha nem is a „mélyelemzés” igényével.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | D History General and Old World / történelem > D0 History (General) / történelem általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 11 Nov 2024 14:02 |
Last Modified: | 11 Nov 2024 14:02 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/209315 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |