REAL

Az érzelemmegértés fejlődése és fejlesztése óvodás- és kisiskoláskorban

Német, Orsolya and Fodor, Szilvia and Zsolnai, Anikó (2024) Az érzelemmegértés fejlődése és fejlesztése óvodás- és kisiskoláskorban. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 26 (1). pp. 95-118. ISSN 1419-872X

[img]
Preview
Text
APA_2024_1_V4_05_Nemeth_Fodor_Zsolnai.pdf - Published Version

Download (587kB) | Preview

Abstract

Háttér és célkitűzések: Az utóbbi években az érzelemmegértés jelentősége egyre nyilvánvalóbbá vált. Számos tanulmány rámutatott a viselkedésproblémákkal, az együttműködéssel, a beilleszkedéssel és általában a társas kapcsolatokkal mutatott összefüggéseire (pl. Hughes et al., 1998; Dunn & Cutting, 1999; Schultz et al., 2011), ám maga a fogalom az elméleti megközelítés sokfélesége és az egymással részben átfedésben álló meghatározások miatt nem teljesen letisztázott, illetve épp a fogalmi sokszínűség miatt nem könnyű az érzelemmegértés fejlesztését célzó intervenciókat összehasonlítani. Módszer: Cikkünkben hiánypótló céllal összegyűjtöttük és definiáltuk azokat a fogalmakat, amelyek az érzelemmegértés különböző tudományterületekről származó koncepcióinak alapját képezik, elemeztük közös jellemzőiket, majd elhelyeztük az érzelemmegértés újszerű fogalmát (emotion comprehension; Pons et al., 2002), illetve Pons és Harris meghatározó elméletét (2019) a szocio-emocionális tanulás integrált rendszerében. Emellett áttekintjük az érzelemmegértés fejlődésének csecsemőkortól kisiskoláskorig tartó mérföldköveit, valamint bemutatjuk az érzelemmegértés mindeddig hiányzó, átfogó mérőeszközét (TEC-teszt; Pons & Harris, 2000), mely a fejlesztést célzó intervenciók hatásvizsgálatának hatékony módszere lehet. A szakirodalmi háttér bemutatása után a tanulmány második részében a TEC-tesztet használó intervenciós módszerek összehasonlító elemzése következik. Következtetések: A fogalommeghatározás és a fejlesztési lehetőségek áttekintése alapján vázoljuk a meglévő intervenciós módszerek sorába illeszthető, hazai fejlesztésű intervenciós program kereteit.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: érzelemmegértés, szocio-emocionális tanulás (SEL), TEC-teszt, intervenciós módszerek
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF05 Child psychology / gyermeklélektan
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 09 Dec 2024 14:21
Last Modified: 09 Dec 2024 14:21
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/211306

Actions (login required)

Edit Item Edit Item