Daru, Andrea (2024) A hangrögzítés szerepe a századforduló enkulturációs folyamataiban Bartók Béla pedagógiai tevékenységein keresztül. TÁNC ÉS NEVELÉS / DANCE AND EDUCATION, 5 (2). pp. 69-80. ISSN 2732-1002
|
Text
17009-Cikkszovege-71832-4-10-20241204.pdf - Published Version Download (212kB) | Preview |
Abstract
A 20. században megjelent hangrögzítő eszközök nemcsak a technológiai fejlődés terén jelentettek áttörést, hanem életünk mélyebb rétegeit is radikálisan átalakították. Daru (2022) első tanulmánya bemutatta az írott és rögzített zene közötti különbségeket, valamint a hangrögzítés antropológiai hatásait. Jelen tanulmány célja a nevelési folyamat filozófiai-antropológiai elemzése Kron (2003) nyomán, az enkulturáció és szocializáció keretei között. A dolgozat első része a hangrögzítés kulturális, társadalmi és művészeti hatásait vizsgálja, míg a második rész a zene- és táncpedagógiai folyamatokat elemzi összehasonlító módon. Az utolsó fejezetekben Bartók munkásságát követve a népzene, tánckultúra és a 20. századi pedagógia összefüggéseit tárgyalom. A tanulmány célja elméleti alapvetések megfogalmazása a további kutatások számára.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | zeneoktatás, táncoktatás, pedagógiai antropológia |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > MT Musical instruction and study / zeneoktatás, zenetanulás P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1560-1590 The Performing Arts / előadóművészet (tánc) |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 09 Dec 2024 15:02 |
Last Modified: | 09 Dec 2024 15:02 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/211339 |
Actions (login required)
Edit Item |