Mucha, László and Hukné Kiss, Szilvia and Vámosi, Tamás and Zarándné Vámosi, Kornélia (2024) A TDK kihívásai a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Karán: Miként lehetne motiválni a hallgatókat a részvételre? GAZDASÁG ÉS TÁRSADALOM, 17(35) (2). pp. 109-134. ISSN 0865-7823
|
Text
gazdsag-es-tarsadalom-2024-Vol17-35-No2-109-134.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (512kB) | Preview |
Abstract
A Tudományos Diákköri konferenciákon (TDK) résztvevő hallgatók számának növekedése érdekében jelen kutatás célja feltárni a hallgatói távolmaradás okait, és azon szempontokat, amelyek a részvételre motiválnák vagy demotiválják őket. Kutatásunkban kvalitatív és kvantitatív módszereket egyaránt alkalmaztunk. Tíz, minimum 4,5-ös átlaggal rendelkező hallgatóval készítettünk interjút, majd a kvalitatív információk számszerűsítésére kérdőíves megkérdezést folytattunk 171 hallgató részvételével. Eredményeink alapján a megkérdezett hallgatók elsősorban az időhiánnyal és a nem megfele-lő tájékozottságukkal magyarázták távolmaradásukat, és sajnos az érdektelenség is megfigyelhető volt. A hallgatókat elsősorban azok a szempontok motiválnák a TDK dolgozat megírására, amelyek kézzelfogható és lehetőleg azonnali előnyt jelentek a számukra. A demotivációs tényezők közül kiemelendő az időhiány, az egyetemi tanulmányaik mellett vállalt munkavégzés és az általuk szükségesnek ítélt információk hiánya. Az egyetemi, valamint a szakmai előrehaladásra vonatkozó szempontokat mind nagyon motiváló tényezőnek értékelték, ugyanakkor sajnos a tudományos érték előállítása nem volt fontos számukra. Eredményeink alapján javasoljuk, hogy az oktatók bevonása mellett mind nagyobb teret kapjon a hallgatótársak szerepeltetése is. Ezért hasznosnak látjuk a TDK demonstrátori poszt létre-hozását, ahol a demonstrátor a célközönség korosztályából kerül ki. A demonstrátor hallgató segítségével minden bizonnyal könnyebben el lehetne érni és megfelelő üzenetekkel ellátni olyan, a TDK kommunikációban még kevéssé jellemző csatornákat, mint az Instagram és a TikTok. A kutatás alapján érdemes lenne az egyes képzéseken és szakokon a hallgatók felé különbséget tenni a kommunikációban és az információk súlypontjában.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | TDK konferencia, résztvevők, motivációk |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD30.2 Knowledge management. Information technology management / Tudásmenedzsment L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education / felnőttoktatás, folyamatos képzés |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 05 Feb 2025 08:50 |
Last Modified: | 24 Feb 2025 10:40 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/215150 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |