Kiss, Renáta and Hódi, Ágnes (2015) Egynyelvű és kétnyelvű óvodáskorú gyermekek fonológiai tudatosságának vizsgálata = Examining monolingual and bilingual kindergarten children's phonological awareness. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 10 (1). pp. 141-151. ISSN 1788-9979
|
Text
ISSN_1788-9979_vol_10_no_1_2015_141-151.pdf - Published Version Download (575kB) | Preview |
Abstract
A fonológiai tudatosság olyan metanyelvi készség, amely megbízható előrejelzője a későbbi olvasási teljesítménynek. Az elmúlt évtizedekben nemzetközi kontextusban számos empirikus vizsgálat irányult a fonológiai tudatosság és a kétnyelvűség közötti kapcsolat feltárására. A fonológiai tudatosság magyar anyanyelvű gyermekek körében történő keresztmetszeti és longitudinális vizsgálata hazánkban is megvalósult, azonban tudomásunk szerint napjainkig nem zajlott olyan óvodáskorúak körében folytatott vizsgálat, amely az egy- és kétnyelvű gyermekek fonológiai tudatosságára helyezte volna a hangsúlyt. Kutatásunk során az óvoda középső és nagycsoportos, egy- és kétnyelvű gyermekeinek fonológiai tudatosságát vizsgáltuk egy saját fejlesztésű online mérőeszköz segítségével. Adataink szerint a teszt megbízható eszköz az óvodáskorú gyermekek szótag- és fonématudatosságának mérésére és értékelésére. Eredményeink szerint a nagycsoportos kétnyelvű gyermekek minden részteszten, a középső csoportos kétnyelvű gyerekek egyetlen részteszt kivételével minden esetben jobban teljesítettek egynyelvű társaiknál.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Barbara Nagy |
Date Deposited: | 25 Feb 2025 18:28 |
Last Modified: | 25 Feb 2025 18:28 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216095 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |