REAL

A szóbeli érvelés tanítása = Teaching Oral Argumentation

Dömök, Vivien (2025) A szóbeli érvelés tanítása = Teaching Oral Argumentation. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (1). pp. 26-31. ISSN 2060-0623

[img]
Preview
Text
Anyp_XVIII_2025_1_3.pdf - Published Version

Download (267kB) | Preview

Abstract

A szóbeli érvelés tanításával fejlődik a tanulók kritikai gondolkodása, és elsajátítják azokat az érvelési módszereket, amelyekkel a mindennapi vagy az iskolai feladatokban, illetve a közéleti szereplések során hatékonyan képviselhetik álláspontjukat. A tanulmányban a szóbeli érvelés tanítását megalapozó elméleti bevezetőt egy magyar nyelvi óraterv elemzése követi, majd további ötletek, jógyakorlatok következnek. Az elemzés megmutatja, hogy a szóbeli érvelés élményközpontú tanítása segít a tanulóknak megérteni: nyitottnak kell maradniuk vitapartnereik érveinek a megítélésére. Megismerik a meggyőző érv kritériumait és felépítését, valamint a szóbeli érvelés nem nyelvi elemeinek a hallgatóságra tett hatását. A kooperatív gyakorlatokban a tanulók együttműködnek társaikkal egy közös cél érdekében, a digitális eszközök bevonása pedig tevékenység-központú alkotói folyamatokat eredményez. | Teaching oral argumentation helps students develop critical thinking skills and equips them with the argumentative methods necessary for effectively representing their viewpoints in daily tasks, school activities, and public engagements. The study begins with a theoretical introduction to the teaching of oral argumentation, followed by the analysis of a Hungarian language lesson plan, additional ideas and good practices. The analysis demonstrates that experience-based teaching of oral argumentation helps students understand the importance of remaining open to assessing the arguments of their debate partners. They learn the criteria and structure of a persuasive argument, as well as the impact of non-verbal elements of oral argumentation on the audience. In cooperative activities, students work together towards a common goal, and the incorporation of digital tools leads to activity-centred creative processes.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 01 Apr 2025 18:20
Last Modified: 01 Apr 2025 18:20
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/217444

Actions (login required)

Edit Item Edit Item