Karady, Victor (2024) Az evangélikus értelmiségképzésről és „túliskolázásról” a dualista Magyarországon. PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE, 6 (1). pp. 76-85. ISSN 2415-9093
|
Text
pedagogiatorteneti-szemle-2024-06evf-01sz-076-085.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Share Alike. Download (368kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány néhány alapvető statisztikai mutató segítségével tárgyalja a hazai evangélikusság helyzetét a dualista kor elitképzési és értelmiségi piacain. Minden jelzés megerősíti a lutheránus népesség köztes helyzetét a polgárosultsági és iskolázottsági hierarchiákban a zsidóság és a nyugati kereszténységhez tartozó többi felekezeti agregátum között. A zsidóság mellett egyedül az evangélikusok bővítették folyamatosan értelmiségük újratermelését a nemzetépítés szem-pontjából döntő évtizedekben 1870 és 1910 között. Az evangélikus népesség és értelmiség re-gionális megoszlásán belül egyfajta „kelet-nyugati lejtő” figyelhető meg az erdélyi szászság kiemelkedő iskolázottsági szintje következtében.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | dualizmus, társadalmi elit, polgárosultság, regionális megoszlás, iskolázottság |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BL Religion / vallás L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 May 2025 11:53 |
Last Modified: | 06 May 2025 11:53 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218559 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |