REAL

Az evangélikus értelmiségképzésről és „túliskolázásról” a dualista Magyarországon

Karady, Victor (2024) Az evangélikus értelmiségképzésről és „túliskolázásról” a dualista Magyarországon. PEDAGÓGIATÖRTÉNETI SZEMLE, 6 (1). pp. 76-85. ISSN 2415-9093

[img]
Preview
Text
pedagogiatorteneti-szemle-2024-06evf-01sz-076-085.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (368kB) | Preview

Abstract

A tanulmány néhány alapvető statisztikai mutató segítségével tárgyalja a hazai evangélikusság helyzetét a dualista kor elitképzési és értelmiségi piacain. Minden jelzés megerősíti a lutheránus népesség köztes helyzetét a polgárosultsági és iskolázottsági hierarchiákban a zsidóság és a nyugati kereszténységhez tartozó többi felekezeti agregátum között. A zsidóság mellett egyedül az evangélikusok bővítették folyamatosan értelmiségük újratermelését a nemzetépítés szem-pontjából döntő évtizedekben 1870 és 1910 között. Az evangélikus népesség és értelmiség re-gionális megoszlásán belül egyfajta „kelet-nyugati lejtő” figyelhető meg az erdélyi szászság kiemelkedő iskolázottsági szintje következtében.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: dualizmus, társadalmi elit, polgárosultság, regionális megoszlás, iskolázottság
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BL Religion / vallás
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2025 11:53
Last Modified: 06 May 2025 11:53
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218559

Actions (login required)

Edit Item Edit Item