REAL

Szakértők a szaknyelvoktatásról és az autonóm tanulásról: egy kvalitatív kutatás eredményei = Experts about teaching languages for special purposes (LSP) and learner autonomy. Qualitative research

Spiczéné Bukovszki, Edit (2015) Szakértők a szaknyelvoktatásról és az autonóm tanulásról: egy kvalitatív kutatás eredményei = Experts about teaching languages for special purposes (LSP) and learner autonomy. Qualitative research. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 10 (2). pp. 174-185. ISSN 1788-9979

[img]
Preview
Text
ISSN_1788-9979_vol_10_no_2_2015_174-185.pdf - Published Version

Download (581kB) | Preview

Abstract

Minden tanár azt szeretné, ha a tanulói képesek és hajlandóak lennének az önálló és eredményes tanu-lásra. Ehhez azonban nemcsak a motiváció és bizonyos kognitív készségek megléte szükséges, hanem az autonóm módon való tanulás és feladatkezelés képessége, a tanulási stratégiák ismerete és haszná-lata, a tanuláshoz és ismeretszerzéshez való pozitív és érdeklődő hozzáállás, valamint a tanulásért való felelősségvállalás is. Nincs ez másképp a nyelvoktatás területén sem, ezért érdekes és izgalmas kutatási feladat megvizsgálni, hogy milyen nézeteket vallanak a felsőoktatási szaknyelvoktatásban dolgozó ta-nárok a nyelvtanulói autonómiáról, az annak kialakítása és fejlesztése terén rájuk háruló feladatokról. A (nyelv)órákon zajló folyamatokat ugyanis nagy mértékben befolyásolja, hogy hogyan vélekednek a tanárok a saját szerepükről, nyelvtanári feladataikról. A jelen dolgozatban bemutatott kutatás során szakértői interjúkat készítettem különböző felsőoktatási intézményekben szaknyelvet tanító kollégák-kal (n=15) a nyelvtanulói autonómia szaknyelvoktatásban való érvényre juttatásáról. A diktafonnal rög-zített interjúk átírása után egy harmincezer szavas korpuszt elemeztem a kvalitatív kutatásmódszertan elvei szerint a tartalomelemzés módszerével, a MAXQDA software segítségével. A kutatás eredményei hasznosak lehetnek mind a gyakorló nyelvtanárok, mind a tanárképzésben dolgozók számára, mert fel-hívják a figyelmet – az intézményi oktatási keretek és elvárások következtében kialakuló kényszerhely-zetek miatt - gyakran elhanyagolt nyelvpedagógiai feladatok fontosságára, és lehetőséget biztosítanak a saját gyakorlatok önreflektív értékelésére is.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Barbara Nagy
Date Deposited: 13 May 2025 12:27
Last Modified: 13 May 2025 12:27
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218795

Actions (login required)

Edit Item Edit Item