Bencze, Norbert (2022) Megismerkedési dialógusok a magyar mint idegen nyelv oktatásában = Acquaintance dialogues in teaching hungarian as a foreign language. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 15 (1). pp. 160-175. ISSN 1788-9979
|
Text
ISSN_1788-9979_vol_15_no_1_2022_160-175.pdf - Published Version Download (330kB) | Preview |
Abstract
A nyelvtanulás egyik célja új emberek és kultúrák megismerése, így a megismer-kedés mint diskurzusműfaj kiemelt szerepet kaphat a nyelvtanításban. Az ismerkedés, meg-ismerkedés három dimenzióban és jellemző szerkezeti elemeket felhasználva történik (SVEN-NEVIG 1999, 2013). Magyar anyanyelvi beszélőkkel készített villámrandik korpuszát vizs-gálva látható az önkonstruálás és a pozitív benyomások kialakításának kiemelt szerepe (BENCZE 2020). A villámrandik speciális szituációban készült megismerkedési dialógusok, a romantikus jelleg mégis kevésbé jellemzi őket (STOKOE 2010). Vizsgálatomban a magyar villámrandikorpusz beszélgetéseinek jellemzőit a legszélesebb körben használt magyar mint idegen nyelv tankönyvcsalád, a MagyarOK (SZITA–PELCZ 2013, 2015, 2016, 2019) megis-merkedési dialógusaival vetettem össze. Az eredmények rámutattak arra, hogy a tankönyvi dialógusokra általában nem jellemző a megismerkedési dialógusok diskurzusszerveződése, szerkezete: a hármas szekvenciális építkezés helyett csak kérdés-válasz párok jelennek meg. A különbségek felismerése lehetővé teszi a tankönyvi dialógusok fejlesztését.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | Barbara Nagy |
| Date Deposited: | 22 May 2025 20:17 |
| Last Modified: | 22 May 2025 20:17 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/219296 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




