REAL

Diskurzusszerkezet magyar anyanyelvű angol szakos hallgatók szemináriumi előadásaiban = Discourse structure in the academic oral presentations of hungarian english majors

Magnuczné Godó, Ágnes (2023) Diskurzusszerkezet magyar anyanyelvű angol szakos hallgatók szemináriumi előadásaiban = Discourse structure in the academic oral presentations of hungarian english majors. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 16 (1). pp. 126-145. ISSN 1788-9979

[img]
Preview
Text
ISSN_1788-9979_vol_16_no_1_2023_126-145.pdf - Published Version

Download (464kB) | Preview

Abstract

A hallgatói szemináriumi előadás (academic oral presentation) az angol nyelv-szakos hallgatók tanulmányainak fontos részét képezi. Hatékony megvalósításához a téma ismeretén túl, komplex idegen nyelvi, szociokulturális, pragmatikai és diskurzuskompeten-ciák is szükségesek, amelyek közül a tanulmány a diskurzuskompetenciákra, ezen belül is a diskurzusközösség műfaji elvárásainak megfelelő koherens szövegek megalkotásának képes-ségére koncentrál. Amíg az írásbeli tudományos műfajok diskurzusszerkezetét már meglehe-tősen széles körben vizsgálták Swales (1990) mozzanatstruktúra-modellje alapján, kevesebb figyelem irányult a szóbeli tudományos műfajokra, például a hallgatói szemináriumi elő-adásra, amely az egyetemi hallgatók szakmai szocializációjának egyik fontos eszköze. Ta-nulmányommal ehhez a területhez szeretnék hozzájárulni magyar anyanyelvű angol szakos egyetemi hallgatók szemináriumi előadásainak mozzanatstruktúra-vizsgálatával. A kutatás keretrendszere Chang és Huang (2015) mozzanatstruktúra-modellje, amelyet TED-beszédek elemzésére adaptáltak, így ez egyúttal lehetőséget ad a TED-beszédek és hallgatói szeminá-riumi előadások diskurzusstruktúrájának összevetésére is. A vizsgálat alapján elmondható, hogy a TED-előadásokkal megegyezően, a hallgatói szemináriumi előadásokban is a BEVE-ZETÉS kötelező mozzanata volt a TÉMA FELVEZETÉSE, valamint választható mozzanatokként megjelent az ELŐADÓ MEGJELENÍTÉSE és a HALLGATÓ ORIENTÁCIÓ. Ugyanakkor a BEFEJEZÉS jellemző mozzanatai, illetve a mozzanatok megvalósítása mind a BEVEZETÉS, mind a BEFE-JEZÉS részben számos különbséget is mutattak a két előadástípus eltérő kontextusából és az előadók tapasztalatából adódóan, amelyeket a tanulmány részletesen tárgyal.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Barbara Nagy
Date Deposited: 23 May 2025 18:41
Last Modified: 23 May 2025 18:41
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/219393

Actions (login required)

Edit Item Edit Item