Bognár, László (2025) Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a résztvevők kiválasztásánál. DUNAKAVICS, 13 (3). pp. 15-28. ISSN 2064-5007
|
Text
18622.pdf - Published Version Download (737kB) | Preview |
Abstract
Ez a cikk az oktatási felmérések egyik legkritikusabb részére, a résztvevők kiválasztására összpontosít – vagyis arra, ahol igazán elrontjuk. Bemutatom, hogy van esélyünk arra, hogy már a leíró statisztikai elemzéseknél téves következtetésekre jussunk. A mintavétel során elkövetett hibák pedig gyakorlatilag garantálják, hogy az eredményeink téves következtetésekhez vezessenek. Végig vesszük a leggyakoribb hibákat, amelyeket hajlamosak vagyunk elkövetni, amikor reprezentatív mintát szeretnénk kapni. Nemcsak a hibákra próbálok rávilágítani, hanem még néhány jótanácsot is adok – azoknak, akik esetleg tényleg el akarnák kerülni ezeket a hibákat. Az irónia csupán azért van, mert bár sokszor tudjuk, mit is kellene tennünk, mégis újra és újra beleesünk ugyanabba a csapdába.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | reprezentativitás; mintavétel; felmérések és kérdőívek; |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Jun 2025 10:57 |
Last Modified: | 21 Jun 2025 10:57 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220157 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |