REAL

Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a résztvevők kiválasztásánál

Bognár, László (2025) Így szoktuk elrontani az oktatási felméréseinket a résztvevők kiválasztásánál. DUNAKAVICS, 13 (3). pp. 15-28. ISSN 2064-5007

[img]
Preview
Text
18622.pdf - Published Version

Download (737kB) | Preview

Abstract

Ez a cikk az oktatási felmérések egyik legkritikusabb részére, a résztvevők kiválasztására összpontosít – vagyis arra, ahol igazán elrontjuk. Bemutatom, hogy van esélyünk arra, hogy már a leíró statisztikai elemzéseknél téves következtetésekre jussunk. A mintavétel során elkövetett hibák pedig gyakorlatilag garantálják, hogy az eredményeink téves következtetésekhez vezessenek. Végig vesszük a leggyakoribb hibákat, amelyeket hajlamosak vagyunk elkövetni, amikor reprezentatív mintát szeretnénk kapni. Nemcsak a hibákra próbálok rávilágítani, hanem még néhány jótanácsot is adok – azoknak, akik esetleg tényleg el akarnák kerülni ezeket a hibákat. Az irónia csupán azért van, mert bár sokszor tudjuk, mit is kellene tennünk, mégis újra és újra beleesünk ugyanabba a csapdába.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: reprezentativitás; mintavétel; felmérések és kérdőívek;
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Jun 2025 10:57
Last Modified: 21 Jun 2025 10:57
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/220157

Actions (login required)

Edit Item Edit Item