REAL

Terminusokkal kapcsolatos gyakorlatok és tapasztalatok a magyartanárképzésben = Exercises and experiences with terminology in Hungarian language teacher education

Sólyom, Réka (2025) Terminusokkal kapcsolatos gyakorlatok és tapasztalatok a magyartanárképzésben = Exercises and experiences with terminology in Hungarian language teacher education. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (2). pp. 22-30. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XVIII_2025_2_2.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (306kB)

Abstract

A tanulmány bemutatja, hogy a Károli Gáspár Református Egyetem Magyar Nyelvtudományi Tanszékén a szerző által 2024 őszén oktatott jelentéstani és stilisztikai tantárgyak esetében milyen gyakorlatok és feladattípusok kapcsolódtak a kulcsfogalmak és -terminusok megismeréséhez és elsajátításához. Olyan esetekre is hoz példákat, amikor kérdések, problémák merültek fel a feladatmegoldáskor a közös, kooperatív vagy az egyéni munka során. A tanulmány egyfelől az órákon elvégzett munkaformákra, a terminusok tisztázásához kapcsolódó feladatmegoldásokra fókuszál (például szakirodalom-feldolgozás, kulcsfogalmak keresése tanulmányokban, prezentáció készítése és előadása közösen, csoportmunkában), másfelől részletezi a beadandó házi dolgozatok elkészítése során felmerülő kérdések és nehézségek típusait, bemutatva, hogy a szakszövegekben (szakirodalomban, tankönyvekben) fellelhető terminusok gyűjtése, elemzése és a bennük megjelenő jelentéskiterjesztési módok felismerése milyen kihívások elé állította a magyar szakos hallgatókat. | This study presents the exercises and types of tasks used to support the understanding and acquisition of key concepts and terminology in semantics and stylistics courses taught by the author at the Department of Hungarian Linguistics, Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary in the autumn of 2024. It also provides examples of instances where questions or problems arose during task completion, either during cooperative or individual work. The study focuses on the one hand, on the types of classroom activities and on problem-solving exercises related to clarifying terminology (such as processing academic literature, searching for key concepts in academic papers, and preparing and delivering group presentations). On the other hand, it discusses the types of questions and difficulties students encountered while preparing their written assignments—specifically, the challenges Hungarian major students faced when collecting and analysing terminology from academic sources and textbooks and recognizing patterns of meaning extension in these terms.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: anyanyelv-pedagógia, jelentéstan, stilisztika, terminus, felsőoktatás, first language pedagogy, semantics, stylistics, terminology, higher education
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 10 Jul 2025 13:00
Last Modified: 10 Jul 2025 13:00
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/220956

Actions (login required)

Edit Item Edit Item