Pál, Helén (2025) A digitalizált nyelvjárási atlasz mint oktatási segédlet = The digitised dialect atlas as a teaching aid. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (2). pp. 31-42. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XVIII_2025_2_3.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (529kB) |
Abstract
A magyar nyelvjárások atlaszát a nyelvtudomány képviselői évek óta ismerik és használják a kutatásaikhoz, az alap- és középfokú anyanyelvi nevelésben az atlasz papíralapú kiadványa például a dobozok súlya és az atlaszlapok nagy mérete miatt azonban nehezen alkalmazható. Nemrégiben a papíron megjelentetett atlasz digitalizált formája is szabadon hozzáférhetővé vált, tehát előfizetés nélkül bárki tanulmányozhatja az MTA Könyvtár és Információs Központ digitalizált könyveket tartalmazó gyűjteményében. Mivel az atlasz nyelvjárási adatai több szempontú vizsgálatra is lehetőséget adnak, ezért a kiadvány adatait hasznosítani lehet például a nyelvjárási ismeretek tanításában is. A digitalizált atlasz tanórai felhasználását az is motiválhatja, hogy a 2020-as Nemzeti alaptanterv céljai közé tartozik a tanulók digitális kompetenciájának a fejlesztése és a digitális információforrások megismertetése. Az atlaszhoz gyűjtött nyelvjárási adatok számítógépes feldolgozásában több eredmény született az évek során, ez a tanulmány azonban arra mutat példát, hogy az atlasz eredeti kiadványa digitalizált formában alkalmazható lehet a tanórákon is. | The Atlas of Hungarian Dialects has long been known and used by linguists in their research; however, in first language education at primary and secondary school its printed version is difficult to use due to the physical weight of the boxes and the large size of the atlas sheets. Recently, the printed atlas has also been made freely accessible in digital form — anyone can consult it without a subscription via the digital collection of the Library and Information Centre of the Hungarian Academy of Sciences. Since the dialect data in the atlas can be examined from multiple perspectives, the material can also be used effectively in teaching dialects. The use of the digitized atlas in the classroom is further supported by the 2020 National Core Curriculum, which includes the development of students’ digital competencies and the introduction of digital information resources as key objectives. Although numerous results have been produced over the years through computer-based analyses of the atlas’s dialect data, this study presents an example of how the original atlas, in its digitised form, can also be used in classroom teaching.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | nyelvtudomány, anyanyelv-pedagógia, digitalizált nyelvatlasz, általános és középiskola, a nyelvjárási ismeretek tanítása, linguistics, first language pedagogy, digitized dialect atlas, primary and secondary school, teaching dialect knowledge |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
Depositing User: | Zsófia Zádori |
Date Deposited: | 10 Jul 2025 12:56 |
Last Modified: | 10 Jul 2025 12:56 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220957 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |