Váradi, Krisztián (2025) Beregszászi magyar iskolák nyelvi tájképe = The linguistic landscape of Hungarian schools in Beregszász. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (3). pp. 1-16. ISSN 2060-0623
|
Text
Anyp_XVIII_2025_3_1.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
Abstract
A tanulmány három magyar oktatási intézmény nyelvi tájképét vizsgálja Beregszász városában: két állami líceumét és egy magán fenntartású szakképzési intézetét. Ukrajnában számos olyan jogszabályi változás történt az elmúlt évtizedben, amelyek hatással voltak a kisebbségi magyar iskolák nyelvhasználatára is. Az iskolák nyelvi tájképének elemzése négy szinten történik: mikrostruktúra (osztálytermek), mezostruktúra (folyosók), makrostruktúra (külső környezet) és megastruktúra (weboldal). Az eredmények alapján az állami intézményekben nagyobb szerepet kap az államnyelv és az ukrán nemzeti szimbólumok használata, ugyanakkor különféle eszközökkel törekednek a tanulók magyar nemzeti öntudatának a megőrzésére is. A magán fenntartású oktatási intézményekre kevesebb szabályozás vonatkozik, így nagyobb teret kap a magyar–ukrán kétnyelvűség, és kevésbé szükséges a nemzeti identitás erősítése szimbolikus eszközökkel.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | alkalmazott nyelvészet, anyanyelvi oktatás, iskolai nyelvi tájkép, kisebbségi magyar iskolák, Kárpátalja |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
| Depositing User: | Zsófia Zádori |
| Date Deposited: | 03 Sep 2025 18:11 |
| Last Modified: | 03 Sep 2025 18:11 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/223411 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




