Takács-Miklósi, Márta (2025) Olvasástámogató és biblioterápiás kezdeményezések szerepe a büntetés-végrehajtási intézetekben külföldön és hazánkban = The role of reading initiatives and bibliotherapy in prisons abroad and in Hungary. MAGYAR RENDÉSZET, 25 (3). ISSN 1586-2895 (In Press)
|
Text
vegleges_MM_szakmai-lektoralasi-utan_last.pdf - Accepted Version Download (218kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: A büntetés-végrehajtási intézetekben megvalósuló olvasástámogató és biblioterápiás kezdeményezések hatásai szerteágazóak, ezek a pozitív hatások közvetett módon akár hozzájárulhatnak a fogvatartottak társadalomba való visszailleszkedéshez is. Célkitűzés: Tanulmányomban a börtönben működő olvasástámogató programok és biblioterápiai csoportok vizsgálatát tűztem ki célul, amelyek a fogvatartottak készségeinek fejlesztése, szorongásának csökkentése és számos egyéb pozitív hatás következtében hozzájárulhatnak ahhoz, hogy könnyebben átvészeljék a börtönben töltött időszakot, emellett formálódjon személyiségük is. A biblioterápia börtönben betöltött szerepének bemutatása mellett konkrét példákon keresztül kitérek arra, milyen kezdeményezések jelentek meg világszerte, illetve hazánkban ezen a területen. Módszer: A téma alapos megismeréséhez felkutattam a büntetés-végrehajtási intézetekben megvalósuló olvasástámogató és biblioterápiás kezdeményezésekre vonatkozó hazai és nemzetközi tudományos szakirodalmat, főleg a téma pszichológiai és kriminológiai vetületét vizsgálva. Következtetések: A tanulmány legfőbb értéke a téma szakirodalmi hátterének feldolgozása mellett annak bemutatása, milyen pozitív hatásai vannak az olvasástámogató és biblioterápiás foglalkozásoknak a börtönben. A zárkából való kiszabadulás, szociális kapcsolatok létesítése mellett ezen programok hatására jellemzően javul a fogvatartottak általános hangulata, csökken a szorongásuk szintje, fejlődik a kommunikációs és az érzelemkifejező készségük is. | Introduction: The effects of reading support and bibliotherapy initiatives in prisons are wideranging, and these positive effects may even indirectly contribute to the reintegration of prisoners into society. Aim: The aim of this study is to investigate reading support programmes and bibliotherapy groups in prisons that can help prisoners to overcome their time in prison and to develop their personalities through improving their skills, reducing their anxiety and a number of other positive effects. The role of bibliotherapy in prisons will be discussed, with specific examples of initiatives that have been taken in this field both in the world and in our country. Method: In order to gain a thorough understanding of the topic, I have searched the national and international academic literature on reading support and bibliotherapy initiatives in prisons, mainly examining the psychological and criminological aspects of the topic. Conclusions: The main value of the study, besides the literature on the subject, is to show the positive effects of reading support and bibliotherapy in prisons. As well as helping prisoners to get out of the cells and establish social contacts, these programmes typically improve their general mood, reduce their anxiety levels and improve their communication and emotional expression skills.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | biblioterápia, olvasás, fogvatartottak, reintegráció, bibliotherapy, reading, prisoners, reintegration |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 04 Sep 2025 09:39 |
| Last Modified: | 04 Sep 2025 09:39 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/223481 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




