REAL

Egyetemi oktatók jóllétét meghatározó tényezők – fókuszban a fizikai aktivitás = Factors determining well-being among university teachers – Focus on the role of physical activity

Borbély, Szilvia and Hideg, Gabriella and Kovács, Klára (2025) Egyetemi oktatók jóllétét meghatározó tényezők – fókuszban a fizikai aktivitás = Factors determining well-being among university teachers – Focus on the role of physical activity. MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE = HUNGARIAN REVIEW OF SPORT SCIENCE, 26 (13). pp. 3-10. ISSN 1586-5428

[img]
Preview
Text
1_realMSTT-Szemle-2025-01-honlapra.pdf#page=3.pdf - Published Version

Download (450kB) | Preview

Abstract

Az egyetemi az oktatási intézmények működése és hosszú távú hatékonysága szempontjából. Az oktatók életminősége, fizikai és mentális egészsége jelentősen befolyásolja az oktatás minőségét és az intézményi kultúrát. Az elmúlt években egyre növekvő figyelem irányul az oktatók jóllétére, különösen a növekvő munkahelyi stressz és az egyre változó munkakörülmények miatt. A jelen tanulmány célja, hogy átfogóan vizsgálja az egyetemi oktatók jóllétét, figyelembe véve az intézményi stressz- és erőforrásokat, valamint a fizikai aktivitás szerepét ebben a kontextusban. Elemzéseinket Kovács és Pallay (2024, CEETHE kutatás) adatainak felhasználásával végeztük, melyben Magyarország, Szlovákia, Ukrajna, Románia és Szerbia felsőoktatási intézményeinek oktatói vettek részt (N=821). A tanulmány kimutatta, hogy jelentős negatív hatást gyakorol az érzelmi kimerültség az oktatók jóllétére, és ennek megléte az oktatók munkához való elkötelezettségének a legerősebb pozitív előrejelzője. A magasabb beosztás és tudományos fokozat pozitív együttjárást mutat a jólléttel, miközben a fizikai aktivitás csökkenti a stresszt. Megállapítható, hogy a fizikai aktivitás támogatása, a munkahelyi stressz csökkentése, valamint a menedzsment támogató hozzáállása központi szerepet játszhatnak az oktatók jóllétének és teljesítményének javításában, hiszen a fizikai aktivitás és a munkahelyi erőforrások kritikus szerepet játszanak az egyetemi oktatók munkahelyi jóllétében. | The role and well-being of academics is essential to the functioning and long-term effectiveness of educational institutions. The quality of life, physical and mental health of academics has a significant impact on the quality of teaching and the institutional culture. In recent years, there has been increasing attention to the well-being of teachers, particularly in the light of increasing work stress and changing working conditions. The aim of the present study is to comprehensively investigate the well-being of university lecturers, taking into account institutional stress, resilience, and the role of physical activity in this context. Our analyses were conducted on data from the Kovács and Pallay (2024 – CEETHE survey), of lecturers from higher education institutions in Hungary, Slovakia, Ukraine, Romania, and Serbia (N=821). The study showed that emotional exhaustion has the most significant negative impact on lecturers’ well-being, but that lecturers’ engagement in their work is the strongest positive predictor. Higher tenure and academic degree show a positive correlation with well-being, while physical activity reduces stress. It can be concluded that the promotion of physical activity, the reduction of workplace stress, and a supportive attitude of management can play a central role in improving the wellbeing and performance of academics, as physical activity and workplace resources play a critical role in the well-being of academics at work.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: munkahelyi stressz- és erőforrások, fizikai aktivitás, oktatók, Közép-KeletEurópa, workplace stress and resources, physical activity, instructors, Central and Eastern Europe
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
L Education / oktatás > LF Individual institutions (Europe) / oktatási intézmények, Európa
Depositing User: Dr. Klára Kovács-Nagy
Date Deposited: 12 Sep 2025 10:00
Last Modified: 12 Sep 2025 10:00
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/224051

Actions (login required)

Edit Item Edit Item