Györgyi, Zoltán (2025) Iskolai végzettség és munkaerőpiaci esélyek = Educational attainment and labor market opportunities. EDUCATIO, 34 (2). pp. 222-237. ISSN 1216-3384
|
Text
2063-article-p222.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (399kB) | Preview |
Abstract
A hazai oktatási rendszert az utóbbi három évtizedben határozott expanzió jellemezte. Ezt a folyamatot a rendszerváltást követő oktatáspolitika erőteljesen támogatta, az oktatási intézmények érdekeltek voltak benne, a tanulók (szüleik) pedig szintén törekedtek a magasabb iskolai végzettség elérésére, mert a munkaerőpiac a magasabb végzettségűek számára stabilabb pozíciót és nagyobb jövedelmet ígért. 2010 óta a kormányzat hozzáállása ehhez ambivalens: időnként felerősödnek azok a hangok, amelyek a középfokú szakképzést kívánják megerősíteni, jellemzően a felsőoktatás rovására. Az ezzel kapcsolatos kormányzati intézkedések – részben a lakosság szándékai miatt – legfeljebb átmeneti eredménnyel jártak. A tanulmány egyrészt a lakosság iskolai végzettségének változását mutatja be a 2001. és a 2022. évi népszámlálás közötti időszakban, másrészt pedig azt vizsgálja, hogy az iskolai végzettség változása mennyire van összhangban a foglalkoztatás szerkezetével. | Over the past three decades, the Hungarian education system has undergone significant expansion. This process was strongly supported by education policies following the regime change, while educational institutions had a vested interest in its continuation. At the same time, students (and their parents) actively pursued higher levels of education, as the labour market promised greater stability and higher earnings for those with advanced qualifications. Since 2010, the government’s stance on this issue has been ambivalent: voices advocating for the strengthening of secondary vocational education – often at the expense of higher education – have gained prominence from time to time. However, government measures in this direction have yielded only temporary results, partly due to the preferences of the population. This study examines two main aspects: first, the changes in the educational attainment of the population between the 2001 and 2022 censuses, and second, the extent to which these changes align with the structure of employment.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | educational qualification; labour market; census in Hungary; népszámlálás; iskolai végzettség; munkaerőpiac; |
| Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 03 Nov 2025 14:44 |
| Last Modified: | 03 Nov 2025 14:44 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/227978 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




