Molnár, Katalin (2025) Erdő, klíma és tanulás – Környezeti nevelés korosztályonként az erdőpedagógia eszközeivel = Forests, Climate and Learning: Age-Specific Environmental Education through Forest Pedagogy. In: Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2025. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 61-69.
|
Text
Tankot_MKT_2025_05_MolnarKatalin.pdf - Published Version Download (234kB) | Preview |
Abstract
Az erdők a klímaváltozás mérséklésében és a társadalmi alkalmazkodás támogatásában kulcsszerepet töltenek be, mint szénelnyelők, mikroklímaszabályozók és a vízkörforgás fontos elemei. A tanulmány célja bemutatni, miként építhető be az erdőpedagógia a klímamitigáció és az adaptáció tanításába különböző korosztályokban, és hogyan tehető a téma közérthetővé a legújabb hazai erdészeti és pedagógiai eredményekre támaszkodva. Módszerként tematikus szakirodalmi szintézist alkalmazunk (erdészeti és oktatásmódszertani források), amelyet gyakorlati példákkal és didaktikai ajánlásokkal egészítünk ki. Fő eredményeink: (1) keretrendszert adunk a mitigációs tevékenységcsoportok – erdővédelem, gazdálkodásfejlesztés, ökoszisztémahelyreállítás, valamint a faanyag hosszú élettartamú felhasználása – taníthatóságához; (2) közérthető, terepi és osztálytermi feladatokkal támogatott tanítási útmutatót kínálunk az erdőállapot kulcstémáihoz (vízháztartás, erdőkárok, fahasználat); (3) korosztályonkénti cél–kulcsfogalom–tevékenység–értékelés mátrixot fogalmazunk meg, amely figyelembe veszi a digitális olvasás és a figyelemterhelés sajátosságait. Gyakorlati implikációként az óvodától a középiskoláig és a pedagógusképzésben is alkalmazható eszköztárat adunk, amely erősíti a rendszerszemléletet, az életciklusgondolkodást és a helyi, projektalapú tanulást, valamint támogatja az iskolai és közösségi erdőprogramok tervezését és értékelését. | Forests play a pivotal role in climate change mitigation and in supporting societal adaptation as carbon sinks, microclimate regulators, and key components of the hydrological cycle. This paper examines how forest pedagogy can be integrated into teaching climate mitigation and adaptation across age groups, and how the topic can be made accessible by drawing on recent Hungarian forestry and educational findings. We apply a thematic synthesis of the literature (forestry and didactics) complemented with practical examples and classroom and field-ready recommendations. Our main contributions are threefold: (1) we provide a teachable framework for core mitigation activity clusters—forest protection, improved forest management, ecosystem restoration, and the long-lived use of wood products; (2) we deliver an instructional guide to the key dimensions of forest condition (water balance, forest damage, wood use), supported by hands-on tasks for the classroom and the field; and (3) we propose an age-specific goals–key concepts–activities–assessment matrix that accounts for the characteristics of digital reading and cognitive load. In practical terms, we offer a toolkit applicable from kindergarten to upper-secondary and teacher education that strengthens systems thinking, lifecycle reasoning, and local, project-based learning, while supporting the planning and evaluation of school and community forest programmes.
| Item Type: | Book Section |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | erdőpedagógia; klímamitigáció; alkalmazkodás; erdei ökoszisztémák; vízháztartás; erdőkárok; faanyag-használat; olvasás és szövegértés; korosztályos nevelés , forest pedagogy; climate mitigation; adaptation; forest ecosystems; water balance; forest damage; wood use; reading and comprehension; age-specific education |
| Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GE Environmental Sciences / környezettudomány L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában S Agriculture / mezőgazdaság > SD Forestry / erdőgazdaság |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 10 Nov 2025 13:33 |
| Last Modified: | 10 Nov 2025 13:33 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/228751 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




