REAL

Oktatás és kompetenciaváltozások a mesterséges intelligencia korában = Education and Shifts in Competencies in the Age of Artificial Intelligence

Antal, Péter (2025) Oktatás és kompetenciaváltozások a mesterséges intelligencia korában = Education and Shifts in Competencies in the Age of Artificial Intelligence. In: Oktatási, kutatási és közgyűjteményi infrastruktúrák és tartalmak: digitális transzformáció felsőfokon : NETWORKSHOP 2025 : 34. Országos Informatikai Konferencia : 2025. május 13–15. Széchenyi István Egyetem, Győr. Hungarnet Egyesület, Budapest, pp. 109-121. ISBN 978-615-6792-15-0

[img]
Preview
Text
110_fejezet_NETWORKSHOP_2025.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (467kB) | Preview

Abstract

A ChatGPT a mesterséges intelligencia világába való belépésével új korszakot nyitott az oktatásban. Elkerülhetetlenül az oktatási környezet részévé vált, új lehetőségeket és kihívásokat is magával hozva. A teljes oktatási szférára gyakorolt hosszú távú hatások még mindig ismeretlenek. A felmerülő kérdések széles spektrumú válaszokat igényelnek, előtérbe helyezve a technikai, emberi, etikai, módszertani, méltányossági és mentális egészségügyi kérdéseket. A vizsgálandó területek a következők: • Az újonnan megjelenő MI-technológiák etikai, jogi és erkölcsi szabályozása nemzeti és társadalmi szinten. • A szabályozás mielőbbi kidolgozása és integrálása az oktatási színtérbe. • Az új technológia etikai, kritikai és problémamegoldó megközelítése. • Hogyan támogatja a MI az új típusú tanulási környezetek fejlesztését. • Milyen pedagógiai tevékenységekben alkalmazzák a MI-megoldásokat. • A digitális készségek szintjének felmérése és a MI-vel kapcsolatos kompetenciarendszer kidolgozása tanárok és diákok számára. • Megfelelő módszertan kidolgozása a közoktatás számára. Előadásomban ezekről a kérdésekről és dilemmákról szeretnék bővebben beszélni, és a nemzetközi és hazai tapasztalatok összehasonlításával bemutatni a felmerülő kérdéseket és a lehetséges válaszokat. | ChatGPT has opened a new era in education with its entry into the world of artificial intelligence. It has inevitably become part of the educational environment, bringing with it new opportunities and challenges. The long-term effects on the entire educational sphere are still unknown. The questions that arise require a wide range of answers, highlighting technical, human, ethical, methodological, equity and mental health issues. The areas to be examined are: • Ethical, legal, and moral regulation of emerging AI technologies at national and societal levels. • Early development and integration of regulation into the educational arena. • Ethical, critical, and problem-solving approaches to new technology. • How AI supports the development of new types of learning environments. • In which pedagogical activities are AI solutions used. • Assessment of the level of digital skills and the development of an AI-related competency system for teachers and students. • Developing an appropriate methodology for public education. In my presentation, I would like to discuss these issues and dilemmas in more detail and present the emerging questions and possible answers by comparing international and domestic experiences.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: mesterséges intelligencia, oktatás módszertan, digitális kompetencia, artificial intelligence, education methodology, digital competence
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Nov 2025 10:35
Last Modified: 24 Nov 2025 10:35
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/229683

Actions (login required)

Edit Item Edit Item