Balázs, László (2015) A Z generáció fejlesztésének lehetőségei – alternatív módszerek a közoktatásban = The possibilities of the development of generation Z: alternative methods in public education. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 8 (4). pp. 1-11. ISSN 2060-0623
|
Text
Anyp_VIII_2015_4_1.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (341kB) |
Abstract
A Z generáció fejlődési, szocializálódási sajátosságai – az információs technológiai eszközök fejlődésével párhuzamosan – meghatározó eltéréseket mutatnak a korábbi generációkhoz képest. Az 1995 és 2009 között született fiatalok életének szerves részét képezik a különböző IT-eszközök, amelyek hatással vannak/voltak a világlátásuk, valóságészlelésük kialakítására. A tanulmány a Z generáció vizsgálatának eredményeit felhasználva olyan képzési, fejlesztési módszerek adaptálására tesz javaslatot – alapul véve a gazdasági szektorban alkalmazott interaktív, résztvevői aktivitásra épülő képzési formákat –, amelyek megfelelnek ezen generáció igényeinek. Az elemzés célja, hogy összefoglaló képet adjon az egyes módszerekről, és rávilágítson ezek felhasználási lehetőségeire a közoktatásban. = The characteristics of the development and socialization of generation Z – parallel to the development of ICT devices – show crucial differences compared to earlier generations. ICT devices are an integral part of the lives of youngsters born between 1995 and 2009 and they have affected their world view and perception of reality. Using the results of the analysis of generation Z, this study proposes the adaptation of training and development methods – training forms based on interactive and participational activities used in the business sector – which suit the needs of this generation as well. The aim of this analysis is to give an overall picture of the particular methods and to highlight the possibilities of their application in public education.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | közoktatás, Z generáció, csoportdinamika, tanácsadás, coaching, tréning, public education, generation Z, group dynamics, counselling, coaching, training |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
| Depositing User: | Zsófia Zádori |
| Date Deposited: | 26 Nov 2025 13:17 |
| Last Modified: | 26 Nov 2025 13:17 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/229945 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




