REAL

Emlékezeti működés és szövegfeldolgozás = Memory function and text processing

Laczkó, Mária (2015) Emlékezeti működés és szövegfeldolgozás = Memory function and text processing. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 8 (4). pp. 12-19. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_VIII_2015_4_2.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (478kB)

Abstract

A tanulmány a rövid idejű memória működésének és az olvasott szöveg megértési eredményeinek az összefüggését vizsgálja hagyományos (normál) tantervű és nyelvi előkészítős középiskolai tanulóknál. Arra a kérdésre keresi a választ, hogy az emlékezeti diszfunkciók milyen mértékben jelentkeznek a kétféle osztályban tanulók szövegértési eredményeinek a hátterében. Az empirikus kísérlet eredményei azt mutatták, hogy a hagyományos tanterv szerint haladó középiskolások szövegértési eredményei jelentősen gyengébbek, mint a nyelvi előkészítő osztályban tanulóké, és az alacsony szövegértési teljesítmények hátterében az egymásra ható részkészségek közül a rövid idejű olvasási és hallási emlékezeti diszfunkciók is erőteljesebben megmutatkoznak. Így az emlékezet fejlesztése a középiskolai munkában is meghatározónak tűnik, és ebben hangsúlyozandó a memoriterek szerepe. | This study investigates the relation between short-term memory function and the results of reading comprehension in the case of secondary school students with a regular curriculum and in language preparatory classes. It seeks the answer to the question to what extent memory dysfunctions underlie the text comprehension results of the students studying in two different classes. The results of the empirical experiment have shown that text comprehension results of students with a regular curriculum are significantly weaker than the results of students studying in a language preparatory class. In addition, out of the interacting subskills short-term reading and hearing dysfunctions considerably underlie the low text comprehension performances. Memory development in the secondary school thus seems essential and the role of memorizing texts must also be emphasized.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: rövid idejű memória, szövegértés, emlékezeti diszfunkciók, short-term memory, text comprehension, memory dysfunctions
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 26 Nov 2025 16:28
Last Modified: 26 Nov 2025 16:28
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/229973

Actions (login required)

Edit Item Edit Item