Vakula, Tímea (2015) Óvodások hallás utáni szövegértésének fejlesztése mesetréninggel = How to develop the listening comprehension of children in the kindergarten with storytelling? ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 8 (4). pp. 20-33. ISSN 2060-0623
|
Text
Anyp_VIII_2015_4_3.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (997kB) |
Abstract
A tanulmány célja a mesetréning hatásának vizsgálata a hallás utáni szövegértés fejlődésére. A hipotézisek szerint a vizsgálatok során a gyermekek kisebb csoportja fog az életkorának megfelelő teljesítményt produkálni a hallás utáni szövegértésben; az 50 foglalkozáson részt vevő gyermekek szignifikánsan jobb eredményt fognak elérni a szövegértési tesztben, mint a kontrollcsoport tagjai, és a javulás minden esetben jelentős lesz. A tanulmány egy 51 nagycsoportos óvodás részvételével megvalósuló kutatásról számol be, amelyben a gyermekeket a GMP-diagnosztika vonatkozó tesztjeivel vizsgálták meg két alkalommal. A két felvétel között az egyik csoportba járó gyermekek 10 hetes intenzív fejlesztést kaptak, amely a Nagy József által 2009-ben kidolgozott fejlődéssegítő rendszer használatán alapult. Az eredmények rámutatnak arra, hogy a jól kiválasztott mese és az arra épülő, gondosan felépített feldolgozás fejlesztő hatású már az óvodás évek alatt is. | The aim of the study is to investigate the effect of storytelling on the development of listening comprehension. According to the hypotheses, a smaller group of children produces an ageappropriate performance in listening comprehension; 50 children participating in the training reach significantly better results in the text comprehension test than members of the control group and the development is remarkable in each case. The study gives a report on the research with 51 kindergarten children who were tested with GMP diagnostics twice. Children in one group received a ten-week intensive training between the two tests, based on the use of the development supporting system devised by Jozsef Nagy in 2009. Results show that a well-selected story and the carefully built up processing based on the story can have a positive effect on the development of children in kindergarten already.
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | gyermeknyelv, hallás utáni szövegértés, percepció, child language, listening comprehension, perception |
| Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
| Depositing User: | Zsófia Zádori |
| Date Deposited: | 28 Nov 2025 08:01 |
| Last Modified: | 28 Nov 2025 08:01 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/229992 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




