REAL

A mesélő szülő: Szülők ösztönzésére és bevonására irányuló meseolvasási program validitásvizsgálata = The storytelling parent: Validity assessment of a story reading program aimed at encouraging and involving parents

Pintér, Henriett and Szilágyi, Dóra and Gál, Franciska (2025) A mesélő szülő: Szülők ösztönzésére és bevonására irányuló meseolvasási program validitásvizsgálata = The storytelling parent: Validity assessment of a story reading program aimed at encouraging and involving parents. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (4). pp. 1-17. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XVIII_2025_4_1.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (398kB)

Abstract

A tanulmány egy szülők számára alkalmazható otthoni mesefoglalkozás kipróbálásának az eredményeiről számol be, amelyben egy speciális köznevelési intézményben tanuló nyolc gyermek és szülője (mint elsődleges gondozója) vett részt. A kutatás arra kereste a választ, hogyan ösztönzi a szülőt, ha a gyermekének mesél. A munka elméleti része összegzi a vizsgálatot megalapozó szülői mese- és történetmondás hazai és nemzetközi kutatásainak a főbb eredményeit a következő szempontok szerint: a mesélő szülő mint gyermeke fejlesztője; a mesélő szülő mint önmaga ösztönzője; az apa és az anya mese- és történetmondási különbségei. A tanulmány empirikus része a vizsgálatot részletezi. A kutatás kérdései: a) Megbízhatóan működik-e a mesecsomaghoz szerkesztett megfigyelési protokoll? b) Milyen elemei rajzolódnak ki a szülői ösztönzésnek az otthoni meseolvasás során? c) Hogyan élték meg a szülők a gyermekükkel való közös mesélést? A kutatás eredményei megmutatták a szülőket ösztönző mesecsomag értékelésére kidolgozott megfigyelési szempontsor megbízhatóságát, az ösztönzés jeleit a szülőknél a mesecsomag alkalmazása során, valamint a gyermekükkel folytatott közös mesélésnek a szülők általi megélését. Az eredmények szerint kirajzolódni látszanak a meseprogram szülői ösztönzői: a szülő bevonódása a mesefoglalkozásba (önként vagy szakember felkérésére), a mesecsomag visszaküldésének a hajlandósága (egy vagy két héten belül), illetve a gyermekkel folytatott mesélés megörökítésének a szándéka. Ez a validitásvizsgálat új szempontokat kínál a mesekutatásoknak a társas dimenzió és a szülői motiváció oldaláról.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: nyelvtudomány, anyanyelv-pedagógia, irodalompedagógia, mesekutatás, szülő-gyermek interakció
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 03 Dec 2025 14:17
Last Modified: 03 Dec 2025 14:17
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/230281

Actions (login required)

Edit Item Edit Item