REAL

A horvátországi kisebbségi magyaroktatásról: a C modell az általános iskolákban = On minority Hungarian education in Croatia: The C model in primary schools

Tóth, Rebeka (2025) A horvátországi kisebbségi magyaroktatásról: a C modell az általános iskolákban = On minority Hungarian education in Croatia: The C model in primary schools. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (4). pp. 18-32. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XVIII_2025_4_2.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (399kB)

Abstract

A Horvát Köztársaságban a nemzeti kisebbségeknek joguk van az anyanyelvű oktatáshoz és neveléshez. A nemzetiségi oktatás három modell alapján működhet: A, B és C modell szerint. A C modellben a horvát tannyelvű iskolákban választható tantárgy a magyar nyelv és kultúra. A tanulmány bemutatja a C modell tantervi hátterét, tantárgyi céljait, megvalósításuk lehetőségeit, a tanítók és a tanárok meghatározó szerepét és felelősségét. A következő fejezet egy kérdőíves kutatás eredményeit mutatja be. A kérdőíves kutatás célja a tanárok tapasztalatainak a vizsgálata volt a 2020-as alaptanterv célkitűzéseinek a megvalósíthatóságáról, továbbá a tanulók, a tananyagok és az óraszervezés jellemzőinek a felmérése. A vizsgálati kérdések főbb témakörei a következők voltak: a) a tanulócsoportok jellemzői és a magyar nyelv és kultúra tantárgy helyzete; b) a tanulás és a tanítás oktatási-nevelési céljainak a megvalósíthatósága (a magyar nyelv használata, magyar nyelvű szövegek és a magyar nyelvterület jellemzőinek a megismerése, kulturális nyitottság, nemzeti identitás, tananyagok és tankönyvek használata, tanítási módszerek); c) a magyar nyelv és kultúra tantárgy oktatásának a tapasztalatai. Az adatok azt mutatják, hogy a tanulócsoportokat eltérő nyelvtudású diákok alkotják, a magyar nyelvet idegen nyelvként tanulóktól az anyanyelvű diákokig. A tanterv célkitűzései közül az irodalmi és a köznyelvi szövegek megismerése valósítható meg a legkisebb sikerrel, a nemzeti identitás erősítése és megőrzése pedig jól megteremthető. A tanulmány a magyar nyelv és kultúra tantárgy helyzetét és tanulócsoportjait vizsgálta a horvátországi általános iskolákban a tanárok szemszögéből. A kutatás eredményei hozzájárulhatnak az oktatási folyamat többi résztvevőjének a kutatásához, a tantárgy és a tanulók sikerességének a növeléséhez.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: anyanyelv-pedagógia, kisebbségi oktatás, horvátországi oktatás, alaptanterv, magyar nyelv és kultúra
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 03 Dec 2025 13:35
Last Modified: 03 Dec 2025 13:35
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/230289

Actions (login required)

Edit Item Edit Item