REAL

Az alakzatok tanítása a fenntartható fejlődés szempontjából = Teaching stylistic devices from the perspective of sustainable development

Schauer, Luca (2025) Az alakzatok tanítása a fenntartható fejlődés szempontjából = Teaching stylistic devices from the perspective of sustainable development. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (4). pp. 47-54. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XVIII_2025_4_4.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (269kB)

Abstract

A fenntartható fejlődés témája Európa-szerte egyre népszerűbb kutatási és oktatási téma. A kérdéskört az anyanyelvi órákba is célszerű integrálni a téma aktualitása és a környezettudatos nevelés miatt. A tanulók érdeklődési körébe tartozó tematikák feldolgozása nemcsak a motivációt növeli, hanem segít a tanórán megszerzett tudás elmélyítésében, a jobb tanulási eredmény elérésében is. A fenntartható fejlődés anyanyelvi órába ágyazása tantárgyközi megközelítést igényel, ezt elősegítik a témához kapcsolódó hétköznapi szövegek. A tanulmány külön fejezetben foglalkozik a tudatos IKT-használat és a fenntartható fejlődés elveinek az összefüggéseivel, az IKT-eszközök használatának a környezettudatos lehetőségeivel. Ismerteti egy alakzatok (felsorlás, fokozás, halmozás) tananyagát feldolgozó, RJR-modellre épülő anyanyelvi óra tervezésének a pedagógiai elveit, céljait, felépítését, módszereit, munkaformáit, eszközeit, feladatait és szemléltető szövegeit. A fenntartható fejlődés témájához választott szövegek alátámasztják, hogy az alakzatok előfordulása nem szűkíthető le a szépirodalmi kontextusra. Az elemzés a jelenlegi anyanyelvi tankönyvek példáin túl új javaslatokat kínál. Emellett bemutat a fenntarthatósági pedagógiát támogató digitális eszközöket és IKT-alkalmazásokat, valamint hozzájuk kapcsolódó feladatokat. Az alkalmazott módszertani stratégiák és eljárások nemcsak a tanulók anyanyelvi kompetenciáit, környezettudatosságát fejlesztik, hanem az élményközpontú tanítást-tanulást is szolgálják.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: anyanyelv-pedagógia, alakzatok, fenntartható fejlődés pedagógiája, IKT-eszközök, szövegközpontú tanítás
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 03 Dec 2025 14:15
Last Modified: 03 Dec 2025 14:15
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/230295

Actions (login required)

Edit Item Edit Item