REAL

Storytelling a középiskolai anyanyelvi órán = Storytelling in secondary school native language classes

Erdei, Nikolett (2025) Storytelling a középiskolai anyanyelvi órán = Storytelling in secondary school native language classes. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 18 (4). pp. 55-72. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XVIII_2025_4_5.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (445kB)

Abstract

A történetekkel közvetített tudásátadás egyidős az emberiséggel. A jelen tanulmány célja, hogy a szóbeliség több aspektusát – kommunikációs kompetencia, narratív készség, szóbeli értékelés –, vizsgálva eljusson a történetmesélés, a storytelling módszerének a pedagógiai gyakorlatáig. Ennek a módszernek ugyanis, amellett, hogy életközeli a tanulók számára, számos kedvező hatása lehet a tanulási-tanítási folyamatra. Az elméleti bevezető értelmezi a kompetenciaalapú fejlesztés és a kommunikációs kompetencia fogalmát a Nemzeti alaptantervek alapján. Foglalkozik a szóbeli kommunikáció értékelésének és mérésének a lehetőségeivel, továbbá a storytelling fogalmával, oktatásban betöltött szerepével és alkalmazásával. Ezt követően a tanulmány egy kérdőíves kutatás eredményeit mutatja be. A középiskolai korosztállyal foglalkozó magyartanárok kommunikációval kapcsolatos tudását és tapasztalatait írja le egy online kérdőív kérdéseire adott válaszok alapján. A kutatás vizsgálta a pedagógusok ismereteit a Nemzeti alaptantantervnek a szóbeli kommunikáció fejlesztésére vonatkozó tartalmaival kapcsolatban, a pedagógusok véleményét a tanulók szóbeli kommunikációjának a fejlettségi szintjéről, valamint a pedagógusok szakmai felelősségvállalását, tudatosságát a tanulók fejlesztésével kapcsolatban. A tanulmány egy rövid módszertani feladatgyűjteményt is kínál a storytelling módszerére nyitott pedagógusoknak. A dolgozat összegzésében olyan következtetések fogalmazódnak meg, amelyek hozzájárulhatnak a storytelling jövőbeni alkalmazásához és kutatásához.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: anyanyelv-pedagógia, kommunikációs kompetencia, storytelling, gyakorlatok, szóbeli számonkérés
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 03 Dec 2025 14:55
Last Modified: 03 Dec 2025 14:55
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/230296

Actions (login required)

Edit Item Edit Item