Tamáska, Máté (2016) Komárom Duna-partjának várostörténete a kezdetektől 1945-ig. Építés - Építészettudomány, 44 (1-2). pp. 107-128. ISSN 0013-9661
  | 
            
              
Text
 096.2016.44.1-2.6.pdf Download (843kB) | Preview  | 
          
Abstract
A tanulmány célja, hogy Komárom városfejlődésén keresztül bemutassa a város és a Duna-part, illetve a Duna két partjának történeti kapcsolatrendszerét. Komárom szerkezetének sajátossága kiemelt hadászati jelentősége, amelyet elsőként, mint török kori végvár élt meg. Ebben az időben a Duna túlpartján feltehetően már korábban létező településkezdeményezések elpusztultak. A 18. században, mint kereskedőváros, jelentős fejlődést tudhat magáénak, ám gazdasági jelentősége ellenére városképe egyszerű maradt. A 19. századtól ismét erőd jellege válik a meghatározóvá, a Duna-part stratégiai hídfőit elfoglalják a katonai létesítmények. Csupán a 20. század első évtizedeiben kerül sor a déli és az északi part egybekapcsolására, ami nemcsak a hidat jelenti, hanem az északi hídfő körül akkoriban kiépülő reprezentatív teresedést és parkot is. A két világháború között a frissen egyesített várost határ szeli ketté. A közös városi zónát, így mindenekelőtt a hídfők környékét, illetve általában a Duna-partokat elfoglalják az ipari létesítmények. A két város közé ékelődő ipari zóna azóta is meghatározó szerkezeti eleme a városnak.
| Item Type: | Article | 
|---|---|
| Subjects: | C Auxiliary Sciences of History / történeti segédtudományok > CB History of civilization / művelődéstörténet H Social Sciences / társadalomtudományok > HT Communities. Classes. Races / társadalmi rétegződés  | 
        
| Depositing User: | László Sallai-Tóth | 
| Date Deposited: | 17 Jun 2016 07:38 | 
| Last Modified: | 31 Mar 2017 23:15 | 
| URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/35789 | 
Actions (login required)
![]()  | 
        Edit Item | 




